17.07.13

Wat gebeurt er met mijn geld?

Ik zet ieder jaar een aantal goede doelen op een lijstje waaraan ik dat jaar geld aan doneer. Dat lijstje verandert elk jaar, alhoewel er vaak ook dezelfde op staan. Ik doneer graag om een steentje bij te dragen. Ik kies meestal voor gerenommeerde, bekende goede doelen. Ik vertrouw ze en ga ervan uit dat ze het geld op de juiste manier besteden. Toch vind ik dat ik te weinig hoor over de besteding van alle gelden die de goede doelen binnen krijgen. Wat doen ze er nu echt mee?

Syrië
Gisteren stond op Nu.nl een bericht over het hulpgeld aan Syrië. Het bericht vertelt dat driekwart van het hulpgeld inmiddels is besteed. Het geld is vooral gebruikt voor voedsel, huishoudelijke materialen en bonnen voor andere levensmiddelen. Prachtig! Misschien dat ik eerder niet goed heb opgelet, maar ik lees dit soort berichten bijna nooit. Er is altijd veel aandacht voor Giro 555 acties of andere campagnes van goede doelen, maar daarna hoor je zelden wat er met het geld gedaan is. Waarom zou dat zijn vraag ik me af? Is er een reden voor om dat niet aan de donateurs en de rest van Nederland te vertellen? Of wordt er simpelweg niet aan gedacht om die informatie breder met ‘ons’ te delen? De gegevens zijn op de websites en jaarverslagen wel te vinden, maar dat moet je dan wel weten en bewust naar op zoek gaan. Ik was dus blij met het bericht van de Samenwerkende Hulporganisaties. Het is zelfs een reden voor mij om hen dus volgende keer op mijn lijstje te zetten. Dat effect heeft de heldere communicatie in ieder geval op mij, wie weet nog wel meer mensen met mij.

Vertel wat je doet
We zeggen het zo vaak via onze blogs en in adviezen aan klanten. Vertel wat je doet! Wat maakt het bedrijf bijzonder, waarom moeten klanten nou juist dit product of deze dienst kiezen? Dat heeft natuurlijk een commerciële achtergrond. Bottom-line is: hoe kunnen we meer producten verkopen (lees: omzet maken)? Bij goede doelen wordt het woord ‘commercieel’ wat vies gevonden, maar voor hen geldt natuurlijk net zo goed dat ze zoveel mogelijk geld willen binnenhalen. En hoe je dat? Door veel publiciteit te halen met de inzamelingsactie natuurlijk, maar wat mij betreft dus ook door mensen ervan te overtuigen dat het geld echt goed terecht komt. Onze klant Roparun doet het in ieder geval wel . Roparun vertelt heel duidelijk welk bedrag ze geven ter ondersteuning voor welk doel. En laten dan ook weten wat er met dat bedrag gedaan wordt. De media nemen de berichten ook vaak over. Hopelijk levert het dit mooie doel weer veel extra donateurs op. Want daar doen we het natuurlijk voor!

Terug naar overzicht

Auteur

Marjoleine van Klaveren

Marjoleine van Klaveren

Advies/Business Development

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer