16.07.13

Verhalen van echte mensen

Vandaag is de 97e Vierdaagse gestart. Ruim 50.000 mensen schreven zich dit jaar in. Elk jaar is de Vierdaagse ook in medialand weer een groot ‘ding’. Je kunt er niet omheen. Op radio, tv, in de krant en online, overal is de Vierdaagse duidelijk aanwezig.

(het) Weer in de media
Een onderwerp dat standaard aan bod komt is het weer. Dit jaar hebben de lopers geluk zou je kunnen zeggen, met het lekkere zomerweer. Maar voor veel mensen is het juist te warm om te kunnen wandelen, de temperatuur kan zomaar een oorzaak van afhaken zijn. Mooi dat de Vierdaagse Weerman elke dag de mensen adviseert over hoe zij het beste op pad kunnen gaan, hoe ze zich moeten uitrusten qua kleding en water. En ook dat horen of zien we dagelijks in de media.

Vertelt u het maar
Wat ik zelf altijd een mooi aspect vind van evenementen als de Vierdaagse, en dan met name in de media: de menselijke invalshoek. De Vierdaagse bestaat bij de gratie van de wandelaars. En deze wandelaars komen uit alle hoeken van het land, in verschillende leeftijdscategorieën (dit jaar zijn vooral de Vierdaagse Veteranen in beeld) en elk met een eigen verhaal. En wat voor verhalen! Wat is hun drive, waarom lopen ze mee en wat halen ze eruit? De een haalt het, de ander haakt af, maar allen zijn ze een ervaring en een prachtverhaal rijker. Als we het hebben over content, over schatten aan verhalen, dan zijn dit soort happenings een prachtige en overvolle vijver! Dat zien we ook terug in de interviews op tv en in de kranten.

Grappige actie van Radio Veronica vanmorgen: zij haalden twee mensen na de eerste uren wandelen uit de stoet en deden hen een voorstel: als ze nu uit de Vierdaagse stapten, nam Veronica het van ze over en mocht het stel op hun kosten op vakantie. Ik verwachtte hier een antwoord als: nee, hier hebben we zoooolang voor getraind..of…nee, we doen dit met een speciale reden etc.. Maar, niets was minder waar, het stel accepteerde zonder twijfel!

Schatgraven
Veel klanten die bij ons aankloppen hebben ook een schat aan verhalen en content.  Alleen zien ze dit niet altijd zo. Soms is er een ‘buitenstaander’ nodig om de ogen te openen en op een nieuwe manier naar dingen te kijken. Juist organisaties waarbij de klant, de mens, centraal staat, hebben vaak mooie verhalen te delen. Verhalen vanuit de klant, vanuit de mens en vanuit de organisatie. Door juist die verhalen te vertellen/te delen die passen bij de kernwaarden van je bedrijf laat je op een authentieke manier zien wat je voor je klanten kunt betekenen. Denk aan het delen van lokale successen in regionale en lokale media, bijvoorbeeld met een persbericht. Maar ook media als EditieNL of SBS Hart van Nederland tippen over een mooi verhaal. Afhankelijk van het doel en je doelgroep zijn er tal van manieren te bedenken om verhalen te vinden en te delen.

Wat zijn jullie succesverhalen om te delen?

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer