11.07.13

Ouders moeten in digitale schoolbank

Een Britse organisatie die pleit voor een veilig internet voor kinderen wil dat ouders het taaltje leren dat op internet veel gebruikt wordt. Dat meldt The Guardian deze week. Omdat ouders veel termen en afkortingen niet kennen, is het voor hen moeilijk om de online veiligheid van hun kinderen te garanderen. Wie weet immers wat YOLO, POS en OMG betekent.

Stap terug
Ook in Nederland is de online veiligheid van kinderen, terecht, een issue. Maar voor het garanderen van de online veiligheid van kinderen is volgens mij meer nodig dan alleen het aanleren van het ‘taaltje’. Daar zit volgens mij een stap voor. Ik vraag mij af bijvoorbeeld hoeveel kennis er domweg is over de werking en de soorten social media? Wie kan het nog bijhouden?
Uit een vraagrondje bij ouders met kinderen blijkt dat veel ouders nog slecht op de hoogte zijn van de werking van social media. Juist daar moet de aandacht zich op focussen. Ik kan me voorstellen dat ouders eerder in actie komen wanneer zij simpelweg meer kennis in huis hebben over de werking, mogelijkheden en valkuilen van nieuwe media. Pas dan kun je je kinderen beter adviseren. Maak het een vast onderdeel in de voorlichting van ouders op scholen.

Besef
Een mooi voorbeeld dat los staat van het online taalgebruik:
Onlangs stuurde het zoontje (10) van een kennis een bericht via social media de wereld in dat de sleutel van het huis van zijn vriendje onder de mat ligt.

Na een stevig woordje met een bezorgde vader, begreep de jongen meteen wat hier mis ging (op social media leest iedereen mee). De vader kon dat echter alleen duidelijk maken, omdat hij toevallig weet hoe dit soort media werken.

En in welk ‘taaltje’ dit bericht ook geplaatst wordt. Het kwaad is al geschied, al weet ik niet of het dievengilde de Tweet inmiddels ook heeft gelezen.

Wil je meer tips over veilig internetgebruik door kinderen, kijk dan eens op deze sites:
Nationale-Ouderavond
CBS Toermalijn
Prisma College

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer