24.07.13

No news, no story

Gisterenavond laat belde een ‘klant’. Nou ja klant, hij is iemand die ik ken en weet dat ik in de pr werk. Hij belt eigenlijk alleen als hij denkt dat hij een prachtig verhaal heeft voor de krant. Een positief commercieel verhaal. We hebben als bureau nog nooit iets voor hem gedaan, omdat de media nu eenmaal anders werkt dan hij denkt.

Bekende liedje
Het was het bekende liedje: Hij had een mooie deal gesloten en wilde wel graag de media in. De hele wereld moest het weten. Ik heb hem direct gezegd dat het rete-commercieel en geen nieuws is. En dat hij daar de media niet voor hoefde op te zoeken. Er worden al veel te veel persberichten verstuurd die het om die reden nooit halen in de redactionele kolommen. “Zou je het zelf willen lezen” vroeg ik hem en “Zo ja, in welke uitgave dan”. Na drie keer ‘ja, maar’ moest hij het antwoord schuldig blijven.

Luchtvaartpionier
Ik doe dit werk nu al zo’n 30 jaar en het is van alle tijden dat ondernemers als ze een succes hebben, vinden dat dit succes op de voorpagina van De Telegraaf moet staan. Ik herinner me nog die luchtvaartpionier die elke keer dat hij een vliegtuig had besteld vond dat dat voorpaginanieuws moest zijn en vol onbegrip was dat hij niet verder kwam dan 10 regels op pagina 7. Nog bozer werd hij als hij zag dat zijn concurrent het wel lukte, maar ja die was ook zo slim om zijn vliegtuig te laten dopen door een lid van het koninklijk huis.

Nieuws, nieuws, nieuws
Zomaar een hartstikke commercieel bericht in de krant of tv bestaat niet. Het gaat in de media namelijk maar om een ding: nieuws en om niets anders. Ik ben niet van de school die gelooft in het misbruik maken van journalistieke relaties. Even een belletje naar een journalist en hop, die plakt het wel even op de voorpagina. Zo werkt het niet en zo heeft het ook nooit gewerkt. De etalage van kranten en nieuwsprogramma bestaat uit nieuws. Als wij, pr-mensen, journalisten kunnen helpen een mooiere etalages in te richten, dan werkt het. Dan komen onze opdrachtgevers in het nieuws. En als je nieuws in handen hebt, is het natuurlijk wel makkelijk dat je een bekende journalist kunt bellen en hem je nieuws aan kunt bieden.

Terug naar overzicht

Auteur

Ruud Bijl

Ruud Bijl

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer