02.07.13

Hoofdpijn van een geslaagde PR actie

Er zijn wel eens momenten dat je jezelf voor je kop kan slaan. Dat gebeurde toen ik de actie van de The Gardeners in samenwerking met Entertainment One Benelux zag. Wat is het geval?

Tijdens de voorpremière van de film Now You See Me op 20 juni bij Pathé De Munt in Amsterdam, werd onaangekondigd een bijzondere dimensie toegevoegd aan de bioscoopfilm. In de Amsterdamse bioscoopzaal werd voor 3000 euro aan vijf euro biljetjes door de lucht geschoten tijdens een scene waarbij vier illusionisten tijdens een show in Las Vegas op onverklaarbare manier een bank in Parijs weten te beroven.

De biljetten dwarrelden boven de hoofden van de bezoekers naar beneden, wat zorgde voor verbaasde en enthousiaste reacties van de meer dan 200 bezoekers. Klik hier voor de beelden.

Waarom moest ik mijzelf dan voor m’n hoofd slaan? Vorig jaar hebben wij iets soortgelijks bedacht voor een klant. Ik zal niet in details treden, maar ook wij wilden geld strooien. In dit geval vanaf het dak van het Pathé aan het Schouwburgplein in Rotterdam. Alleen wij zagen tijdens onze brainstormsessie te veel beren op de weg, vanwege praktische problemen (hoeveel geld moet je strooien, het geld waait weg, het wordt vast een chaos op de weg, etc). Kortom, het was een leuk idee, maar wij hebben het niet meer eens voorgesteld aan de klant.

Succes
En wat een gemiste kans is dat geweest. De actie rondom Now You See Me krijgt veel free publicity. Tientallen media pikken het bericht op zoals het Algemeen Dagblad, parool.nl, nu.nl en NOS. Binnen paar dagen tijd is het filmpje al meer dan 27.000 keer bekeken. Mijn complimenten aan de Gardeners en andere bedenkers van het idee.

Distributeur Entertainment One Benelux heeft aangekondigd dat er binnen twee weken nog een keer met geld wordt geschoten.

Ik denk dat ik deze week ook maar even naar Pathé Schouwburgplein ga om de film te zien, in de hoop dat ik dit mee mag maken.

Voor de film moesten de bezoekers wel allemaal een contract tekenen, waarin ze aangaven op de hoogte te zijn dat er ‘ongewone dingen’ stonden te gebeuren en ermee akkoord gingen eventueel gefilmd of gefotografeerd te worden.

Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer