25.07.13

Goed voorbeeld

Via software die gezichten herkent, kunnen retailers voortaan een melding krijgen als er een beroemdheid de winkel binnen stapt. Klanten die binnenkomen worden gescand en vergeleken met de foto’s van beroemdheden in de database. Bij een match krijgen verkopers een melding op hun computer of telefoon en krijgen direct een lijst met persoonlijke voorkeuren van de beroemdheid te zien (verzameld via smartphones, apps en bewakingscamera’s). Scary en ik vraag me ook af of het wel allemaal is toegestaan volgens de privacywetgeving. Maar ik begrijp wel dat retailers een celebrity graag goed willen servicen. Want als hij of zij in je merk rondloopt is dat natuurlijk prachtige PR.

Goed voorbeeld doet goed volgen
Zo is Marlies Dekkers reuzetrots dat haar bh’s worden gedragen door onder andere Beyonce, Lady Gaga en Katy Perry. Het legt haar ongetwijfeld geen windeieren dat deze stijliconen hun zegen hebben gegeven over de bh’s met de ingewikkelde bandjes. Het postzakjasje dat ontwerper Jan Taminiau ontwierp voor Máxima krijgt een commercieel vervolg. Het jasje was zo populair dat het nu voor ‘slechts’ 1.000 euro te koop is in zijn webshop. Jurkjesmerk LaDress pakt het slim aan. Op hun facebookpagina maken ze regelmatig melding van beroemdheden die gespot zijn in een van hun creaties. Als een bn-er je jurkje draagt, is het nog wel belangrijk dat anderen ook weten dat het jouw jurkje is. En niet de goedkope versie van Zeeman. PR voor de PR dus.

Voor niks
Belangrijke personen in ons leven, of degene die we die rol toedichten, spelen een grote rol ons (aankoop)gedrag. Veel dingen willen we nu eenmaal omdat anderen het doen of hebben. Daarom gaan goede doelen op zoek naar ambassadeurs als Nick en Simon en worden de Willeke Albertis en Lucille Werners van deze wereld gevraagd voor reclamespotjes. Maar free publicity omdat een beroemdheid vrijwillig en onbetaald kiest voor je merk is natuurlijk het mooiste. Je hoeft er ‘niks’ voor te doen en je bent ineens hip en relevant. Dat is nou de kracht van PR.

Terug naar overzicht

Auteur

Petra Raas

Petra Raas

Advies

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer