12.07.13

De week van…

Is een regelmatig terugkerend blog waarin een van de Bijlers vertelt wat hij of zij deze week heeft gedaan. Vandaag Ruud Bijl.

Maandag
Normaal gesproken is juli een wat rustiger maand.  Dit jaar is het anders. Van even rustig op gang komen is op deze maandag geen sprake. Voor woensdag staat er een belangrijke persbijeenkomst op de agenda. Het LangeLand Ziekenhuis kan na een lastige tijd goed nieuws bekend maken. Zorgorganisatie Vierstroom en de Medische Staf doen een aanzienlijke investering. Zoals altijd moet er nog veel worden voorbereid. Het gaat natuurlijk niet alleen over het informeren van de media. Ook intern wordt het nieuws vooraf verteld en ook de belangrijkste stakeholders moeten vooraf geïnformeerd worden

Ik schaaf nog wat aan het persbericht, denk na over vragen die er zouden kunnen komen en de rolverdeling tussen de diverse sprekers. In de middag praat ik met de opdrachtgever en nemen we alles nog eens door.

Dinsdag
Twee mediatrainingen vandaag. In Leiden trainen collega Lars Walder en ik de directie en staf van een kennisinstituut. Zoals altijd gaat het niet alleen over hoe mensen het voor de camera doen, maar ook over de manier waarop een organisatie zich presenteert in de media. Het is leuk als onze opdrachtgeefster halverwege de dag zegt: “Fijn dat we ook gelijk leren hoe we actiever de media kunnen zoeken. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt bij een mediatraining.” Een opmerking die we vaker horen. Het is een leuke dag. De deelnemers zijn tevreden en wij ook.

Op kantoor geven we ’s avonds nog een tweede training. Ik ben blij als ik om een uur of tien nog even een ommetje kan maken met mijn hond. Even de kop leeg maken.

Woensdag
De dag van de persbijeenkomst. De ochtend snelt voorbij met telefoontjes van dagbladen, radiostations en vakbladen. De bekende vragen: “kunnen we het persbericht vast onder embargo krijgen?” en “ik kan er niet bij zijn, maar kan ik vanmiddag wel een telefonisch interview doen?”

De opkomst van de media bij de bijeenkomst valt ’s middags een kleine beetje tegen. Sommige media hebben ‘last minute’ besloten toch niet te komen. De toch al dun bezette redacties moeten in vakantietijd keuzes maken. De bijeenkomst is geanimeerd. Leuke vragen en het nieuws valt goed. Een ziekenhuis dat financiële problemen te boven komt is natuurlijk ook een mooi verhaal.  Hoe goed het nieuws valt merken we direct na de bijeenkomst. Alle Nederlandse media nemen het bericht over. Ook op Twitter volgen de tweets elkaar snel op. Samen met collega Marjoleine van Klaveren heb ik het druk met aanvragen voor telefonische interviews van media die er niet bij konden zijn; RTL nieuws schiet nog even een item voor het half acht journaal.

Donderdag
De mediacontacten gaan gewoon door. Een regionale omroep wil nog een item maken, een krant heeft nog een paar vragen. Tussendoor belt een collega met het fijne nieuws dat we een ontzettende leuke opdracht krijgen van een grote speler in de zorgsector. We vieren het even. ’s Middags geven Lars en ik geven een training crisiscommunicatie aan het managementteam van een scheepvaartonderneming. Bekend terrein voor ons beiden. Het gaat over ongelukken en kapingen. Gelukkig weer zeer tevreden opdrachtgevers

’s Avonds eet ik met een opdrachtgever even bij Oliva tegenover ons kantoor.  Het eten is zoals altijd fantastisch.

Vrijdag
De dag begint met een prachtige uitnodiging voor een kennismakingsgesprek met een mooi merk. We verheugen ons erop.  Ik tik mij blogje en neem de middag vrij. Het was een mooie week en dan mag ik dit weekeinde ook naar North Sea Jazz.

Terug naar overzicht

Auteur

Ruud Bijl

Ruud Bijl

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer