05.07.13

Communiceren in Goede en Slechte tijden

Voor mij kan de zomer niet snel genoeg beginnen, maar niet iedereen deelt mijn enthousiasme. Miljoenen kijkers zitten vanavond aan de buis gekluisterd voor misschien wel de belangrijkste uitzending van Nederlands best bekeken soap ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’. Vanavond wordt namelijk de laatste aflevering voor de zomerstop, dé cliffhanger, uitgezonden. Dit betekent voor de trouwe kijker zes weken lang geen updates en roddels meer uit Meerdijk.

Op social media houdt de aankomende cliffhanger de gemoederen flink bezig. Deze week komen al tienduizenden tweets van fans voorbij. Zij hebben het vooral over wat al bekend is over de aflevering: De spanning zal hoog oplopen, met als hoogtepunt een spannende parachutesprong. Zal dit wel goed aflopen? Natuurlijk stopt de aflevering net op het spannendste moment. En dan is het 6 weken afzien voor de fans…of toch niet?

Van kijker naar fan
Niets is minder waar. GTST/RTL bewijst dat televisie niet meer los te zien is van internet, van social media. RTL heeft namelijk een manier gevonden om ook in die 6 weken zomerstop de fans nieuwsgierig te houden. GTST lanceert deze zomer namelijk de app ‘Spring Levend’. Hier kunnen fans tijdens de zomerstop via spannende aanwijzingen meer te weten te komen over de cliffhanger en wat er nog komen gaat. Stukje bij beetje krijgen zij steeds meer informatie om het mysterie verder op te lossen.

springlevend

Vorig jaar lanceerde RTL voor het eerst een dergelijke app:  ‘Wie is Tim?’ Dat werd (ondanks/dankzij het lek) een enorm succes: 280.000 downloads en ruim 213.000 waren er ook daadwerkelijk actief mee bezig. (1e plaats app-store). Met het gevolg dat de eerste aflevering van het nieuwe seizoen 14 procent meer kijkers trok dan die van het jaar ervoor.

Communicatiemogelijkheden
Dit is een van de mooie voorbeelden van hoe je optimaal gebruik kunt maken van de verschillende communicatiemogelijkheden en –behoeften. Dit zien we ook steeds vaker terug op PR gebied. Dumb ways to die (een campagne om bewustzijn te creëren voor spoorwegongevallen) is hier een mooi voorbeeld van. De campagne heeft onlangs de PR Lions Grand Prix in de wacht gesleept.

Dumb

Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer