19.07.13

Auw

Living on the edge. Ik blijk het ongemerkt al geruime tijd te doen. Ik heb namelijk:
1. Een jaar geleden een SMILA wandlamp bij IKEA gekocht
2. Vier weken geleden een opstapkrukje van HEMA aangeschaft
3. Al maanden een iPhone 5
Dat lijken toch ongevaarlijke producten. Maar afgelopen week bleek niets minder waar.

“Niet gebruiken, want anders raak je verstrikt, stort je neer of word je geëlektrocuteerd,” zo was de boodschap die mij bereikte. Het bericht over de iPhone leg ik naast me neer. Vast iets met Chinese stroomvoorziening. De andere twee waarschuwingen kreeg ik via een bericht van de winkels zelf. Ik kijk toch maar even wat er mis is met mijn aankopen. Bij het lezen van deze officiële veiligheidswaarschuwingen gaan mijn wenkbrauwen omhoog. Want waar word ik nu precies voor gewaarschuwd? Als je op een krukje stapt, kun je ervan af vallen en een snoer van een lamp moet je niet in de buurt van je kinderen hangen. Lijkt mij logisch. Maar als ze me zelfs hier al voor waarschuwen, is er vast meer aan de hand. Ik bekijk de waarschuwingen eens nader.

Auw
Het krukje blijkt een ‘gewone’ productiefout te bevatten. De waarschuwing voor dit krukje leidt eigenlijk voornamelijk tot een discussie op facebook over een ander krukje dat HEMA verkoopt. Dat zou pas ècht gevaarlijk zijn. De waarschuwing van Ikea heeft helaas een tragische aanleiding. Er is niks mis met de lamp, maar een kindje in Schotland is overleden doordat hij verstrikt raakte in het snoer. Ikea nam geen risico en besloot de veiligheidsinstructies opnieuw te verstrekken. Ik bekijk de waarschuwing op hun site en weer gaan mijn wenkbrauwen omhoog. Direct onder de veiligheidswaarschuwing staat namelijk een bericht met de kop ‘Laat uw kinderen op avontuur gaan met de nieuwe producten van IKEA’. Auw.

ikea-stie2
Blunder
Voorbeelden van misplaatste advertenties zijn er genoeg. Hier is niet altijd wat aan te doen. Een advertentie wordt pijnlijk door de actualiteit, zoals het geval was bij de advertentie van Nike waarin hardloper Oscar Pistorius werd vergeleken met een kogel. Of het matchen van keywords uit een artikel met die in advertenties pakt heel vervelend uit (alhoewel er tegenwoordig ook manieren zijn om dit te voorkomen). Nikon trof het bijvoorbeeld niet toen in 2010 hun advertentie over het maken van mooie kinderfoto’s werd geplaatst bij een artikel over kinderporno. Maar deze communicatieblunder van Ikea staat op hun eigen website. En is dus makkelijk te voorkomen . Kwestie van goed opletten. Check niet alleen de inhoud van je boodschap zorgvuldig. Kijk ook even, zeker bij dit soort berichten, wáár het komt te staan. Dat is wel zo veilig.

Terug naar overzicht

Auteur

Petra Raas

Petra Raas

Advies

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer