09.07.13

App voor de heb

Een vuilnis-app, meld- en herstel-app, foto-app, overval-app, toeristen-app, bewonersschouw-app, vierdaagsefeesten-appafdankertjes-app, vergaderstukken-app en een servicedesk-app. Deze tien apps zijn afgelopen week gelanceerd door verschillende gemeentes. En dan ben ik vast nog niet volledig. Gemeentelijk Nederland zit dus niet stil op mobiel gebied. De gemeente Assen staat zelfs in de top drie van meest mobiele organisaties van ons land, zo blijkt onderzoek onder 125 grote Nederlandse organisaties in de top van de zakelijke markt en de overheid. Wat maakt dat deze gemeentes ‘en masse’ aan de app gaan?

Volgens het onderzoek is dit niet het resultaat van een doordachte (communicatie)strategie. Veel van deze apps zijn ontstaan uit een samenspel van business (lees: bezuinigingen) en IT (lees: hip en handig). De meeste investeringen richten zich bovendien vooral op beveiliging. Toch zonde. Nu is het maar afwachten of de app past bij de, hopelijk zorgvuldig gekozen, communicatiestrategie.

Bezint eer gij begint
Ook een app blijft een middel, geen doel op zich. Ga niet op zoek naar een reden om een app te maken, maar formuleer een totale online communicatiestrategie en kijk welke onderdelen hiervan zich lenen voor mobiele techniek. Verdiep je in de (technische) mogelijkheden en vertaal deze naar communicatiekansen. Stel jezelf eerst eens de volgende vragen:
1.    Hoe gaat een app de organisatie helpen?
2.     Is dit een aanvulling op de al bestaande communicatiemiddelen?
3.    Wat kan de app meer dan de mobiele versie van je website?
4.    Heb je die trouwens al?
5.    Hoe bereikt de app je doelgroep en hoe ga je de app promoten?

Vraag ook eens aan de beoogde gebruikers waar zij behoefte aan hebben. Wat in jouw ogen een belangrijke functionaliteit is, ervaart de gebruiker misschien als overbodig. Een app heeft pas een meerwaarde als veel mensen de app downloaden en regelmatig gebruiken. Alleen dan is de investering rechtvaardig en wordt het geen app voor de heb.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer