04.07.13

Als een tang op een varken?

Online kwam ik een filmpje tegen van een biggetje dat een babygeitje van de verdrinkingsdood redt. Een filmpje met een hoog schattigheidsgehalte waar je meteen een warm gevoel bij krijgt. Niet gek dat het filmpje viral ging en wereldwijd een hit werd. Niet lang erna volgde een nieuw filmpje over hetzelfde varkentje. Dit keer met de clue van het eerste filmpje. Wat blijkt? We zijn met z’n allen flink bij de neus genomen. De zogenaamde redding blijkt geheel in scene gezet. Compleet met getrainde dieren, duikers, producers en cameraploegen. Met als doel bezoekers te trekken naar de kinderboerderij in het filmpje. Ik ben benieuwd of (en in hoeverre) de ruim 34.000 views zich ook hebben uitbetaald in bezoekers.

Dit soort grappen zie je redelijk vaak, vooral op Youtube. Wat vinden we ervan om zo in de maling genomen te worden? Natuurlijk kan het best leuk zijn en kunnen soortgelijke stunts ook echt voor je werken. Maar we zien steeds vaker dat dit soort stunts en grappen te pas en te onpas worden ingezet. Hoe ga je hier mee om in communicatie en pr?
Dit soort acties zijn vaak een succes wanneer ze direct gericht zijn op het grote publiek. Maar, geldt dat ook voor journalisten? Voor journalisten is het brengen van nieuws echt werk en niet iets om de draak mee te steken.

Averechts effect
De ervaring leert dat stunts succesvol kunnen zijn, maar dat je moet oppassen met journalisten moedwillig op het verkeerde been zetten. Daar waar de een er misschien nog om kan lachen, is de ander ‘not amused’ met deze tijdverspilling. Zo zagen we in het verleden al vaker mensen de mist in gaan. Bijvoorbeeld met het organiseren van een grootse persconferentie (groot nieuws!), waar journalisten ter plaatse te horen kregen dat het een grap was, een stunt om een nieuwe actie te promoten. Het merendeel van de aanwezigen was hier op zijn zachtst gezegd niet blij mee, waardoor de actie een averechts effect had.

Ik zou zeggen, blijf creatief en bedenk vooral gave stunts, maar schat daarbij je doelgroep altijd weloverwogen in.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer