11.06.13

Zorg mag in de communicatie wel wat meer lef tonen

Je zult maar in de zorg werken. Elke dag aan de slag als verpleegkundige in een ziekenhuis of thuiszorgmedewerker of je werkt net zoals mijn dochter met ernstige verstandelijke gehandicapte kinderen. Fantastisch mooi en goed werk waar je ziel en zaligheid in legt. Werk om trots op te zijn.

Je zult maar in de zorg werken en elke dag in de krant lezen of op tv reportages zien over bezuinigingen over ontslagen, over fraude, over ruziënde aandeelhouders, over te hoge kosten, over medische fouten.  Het kan aan mij liggen maar ik hoor te weinig mooie verhalen over de zorg.

Vorig week gaf ik een (crisis)communicatietraining bij een groot ziekenhuis. Hartstikke goed en nuttig. En prima dat dat ziekenhuis zich voorbereidt op het managen van een crisissituatie. Dat moet elk ziekenhuis en feitelijk elke zorginstelling ook vooral doen. Wat me tijdens die training echter vooral weer opviel is de geweldige hoeveelheid leuke dingen die een ziekenhuis te melden heeft en hoe weinig we daarvan eigenlijk terug zien in de media.

Bang
Ligt dat aan de media, die niet over leuk nieuws in de zorg willen schrijven? Ik denk het eigenlijk niet. Het lijkt erop dat ziekenhuizen door de al maar aanhoudende stroom negatieve berichtgeving een beetje angstige worden en steeds meer onder tafel kruipen. Ik denk dat zorginstellingen hun schroom wat moeten laten vallen en ook aandacht in de media moeten vragen voor de mooie dingen. Omdat die verpleegkundige, artsen, thuiszorgmedewerkers en mijn dochter dat verdienen.

Slimmer communiceren
Ook roep ik zorginstellingen op om wat slimmer, proactiever en transparanter om te gaan met dreiging van buitenaf. Leg bijvoorbeeld uit hoe ingewikkeld het declaratiesysteem in elkaar zit. Daardoor kan ineens duidelijk worden dat de fraude waar media over schrijven (die ook niets begrijpen van het administratieve systeem) voor een heel groot deel het gevolg is van de complexe declaratietechniek. Waarom nodig je als ziekenhuis of verpleegtehuis journalisten niets eens uit om een dagje mee te lopen met de administratie. Zeker weten dat dat tot meer begrip leidt.

Terug naar overzicht

Auteur

Ruud Bijl

Ruud Bijl

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer