21.06.13

Pokkenkindjes

Pokkenkindjes, dat zijn het. Waterpokkenkindjes om precies te zijn. Mijn twee zoontjes zien er uit als een krentenbol en domineren mijn (werk)week. En mijn online zoekgedrag. Want wat doen moeders met zieke kindjes? Juist, die gaan online op zoek naar…?

Mijn zoektocht naar antwoorden op vragen die ik eigenlijk nog niet concreet heb, begint zoals altijd bij Google. De term ‘waterpokken’ levert mij in 0,10 seconden 95.900 zoekresultaten. Tja, ik had beter moeten weten, wat je erin stopt krijg je er uit. Toch intrigeert het zoekresultaat mij. Beroepsdeformatie wint het (even) van moederschap. Thuisarts.nl heeft het maar mooi voor elkaar. Bovenaan bij Google op een algemene zoekterm als waterpokken. Hoger dan Wikipedia. Dan is het ‘dus’ een hele relevante site met veel waardevolle content en hun SEO is op orde. Ze zijn door heel veel mensen aangeklikt en gelinkt. De site blijkt trouwens een mooi staaltje zorgcommunicatie van het Nederlands Huisartsen Genootschap. Eentje om te onthouden voor als een van de gezinsleden weer eens iets mankeert.

Content
De eerste commerciële partij, een schuim dat de jeuk van waterpokken moet verminderen, staat op de 4e plek. Het gebruik van een slimme URL, waterpokkenschuim.nl in plaats van de nietszeggende merknaam KidsClin, helpt daar vast bij. De lovende woorden die ik tegenkom en de links naar hun website op de ontelbare fora waar moeders zich verzamelen, leveren ongetwijfeld een nog grotere bijdrage. Zorgen dat erover je merk wordt gepraat, het liefst met een link naar je website, is een van de belangrijkste pijlers om door Google als autoriteit te worden gezien (waardoor jij bovenaan pagina 1 komt te staan en niet je concurrent). Dat betekent: luisteren naar je doelgroep, weten waar ze over praten, relevante en actuele content op je website zetten in de taal van je doelgroep en dit met hen delen. En niet onbelangrijk, een product maken dat doet wat het belooft. Want anders word je door diezelfde moeders genadeloos afgekraakt. Bij dit waterpokkenschuim is dit kennelijk allemaal op orde.

Conversie
Ondanks de positieve berichten ga ik niet over tot aanschaf van het schuim (wat jammer is voor de producent, want conversie is waarschijnlijk toch het uiteindelijke doel). Al die moeders zeggen namelijk ook dat havermout toevoegen aan het badje dezelfde werking heeft. Dus ga ik dat eerst maar eens proberen. Mooie promo voor de havermoutindustrie, al vermoed ik dat moeders met waterpokkenkinderen niet hun primaire doelgroep is. Toch zou dat nog niet eens een gekke gedachte zijn. Het past goed bij de ‘geneeskracht van havermout’ en het stempel ‘het nieuwe goud’ dat dit superfood de laatste tijd krijgt toebedeeld. Misschien toch iets voor de havermoutproducenten om over na te denken.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer