25.06.13

Niet elke ramp is voorpaginanieuws

Het haalt hier in Nederland nauwelijks de krant, maar in de Indische oceaan speelt zich op dit moment een bizar schouwspel af. Al ruim een week drijven twee wrakstukken rond met elk een kleine drieduizend containers. Het zijn de restanten van wat eens een groot containerschip was. De containerreus MOL Comfort brak vorige week in tweeën. En dat niet eens tijdens een storm. Oeps! Hier heeft de scheepvaart industrie (weer) wat uit te leggen.

Hoe kan het dan een schip domweg uit elkaar valt? Een constructiefout, fout beladingsprogramma, iets anders? Het wordt ongetwijfeld voer voor verzekeraars in de komende jaren. De lading alleen al wordt geschat op zo’n 300 miljoen dollar en dan hebben we het nog niet over het schip en kosten voor berging en mogelijke milieuschade.

Gezicht

Eigenaar Mitsui O.S.K. Lines, een van ’s werelds grootste containerrederijen, geeft op haar website elke dag een korte update van het incident. De updates zijn feitelijk en gaan over locatie, bemanning, bergingsoperatie, etc. Sinds vandaag laat de Japanse rederij een gezicht zien. Onderaan het bericht maakt Mitsui excuses voor overlast die wordt veroorzaakt door het incident. Summier en een beetje laat, maar ze doen in ieder geval een poging.

In een tijd waarin multinationals een maatschappelijk beleid zeggen te voeren, moet je ook verantwoording afleggen voor zaken die fout gaan. Fouten maken we nou eenmaal allemaal. Het probleem is dat de scheepvaartindustrie wat dat betreft nog steeds wat goed heeft te maken. In het verleden zijn grote scheepsrampen niet altijd netjes afgehandeld en hebben de industrie flinke imagoschade berokkend. De olietanker Prestige brak in tweeën voor de Spaanse kust en veroorzaakte een gigantische milieuramp. De eigenaren doken onder en de scheepvaartindustrie liep een flinke imagodeuk op. De goeden lijden immers altijd onder de kwaden.

De ramp met de MOL Comfort  speelt zich ver van ons bed af. De media kan er letterlijk niet bij. Er zijn nauwelijks videobeelden van de brokstukken te vinden, alleen een paar vage foto’s. Gelukkig is er – vooralsnog – geen olielekkage gemeld, maar een dergelijk incident kan een enorme milieuramp veroorzaken.  Mitsui- en daarmee de scheepvaartindustrie –  komt vooralsnog nog goed weg.

Sketch

Wanneer de bouwers van de MOL Comfort worden aangesproken op mogelijke fouten in het ontwerp, kunnen zij wellicht aanvoeren dat het ontwerptechnisch best knap is, dat twee brokstukken na een week op zee nog steeds drijven. Ik moest hierbij denken aan een hilarische sketch van twee Australische komieken over een olietanker waarvan de boeg is verdwenen. Volledige onzin en al een paar jaar oud, maar nog steeds erg leuk. Kijk maar.

– ‘Why did the front fell off?’

– ‘A wave hit it! That’s very unusual at sea.’

 

 

 

 

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer