19.06.13

Keuzes in de zorg? Op kwaliteit graag!

Ik las gisteren een artikel op Nu.nl over de rol van de huisarts bij verwijzingen naar ziekenhuizen. Uit een onderzoek van TNS NIPO in opdracht van Zilveren Kruis Achmea blijkt dat de meeste patiënten het advies van de huisarts het belangrijkst vinden bij de keuze van een zorgverlener. 67% van de ondervraagden kiest voor de specialist die de huisarts adviseert. Niet zo verwonderlijk wat mij betreft.

Hoe kies ik mijn specialist?
Iedereen die wel eens een verwijsbriefje krijgt van de huisarts weet hoe dit werkt. Je komt met een bepaalde klacht bij de huisarts waarvoor de arts moet doorverwijzen. Mijn ervaring is dan dat je een briefje krijgt met ofwel de naam van een specialist of je wordt doorverwezen naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Bel je vervolgens met het ziekenhuis voor het maken van een afspraak, dan wordt die gepland met de beschikbare specialist. Tot zo ver heb ik geen enkele informatie gekregen over de kwaliteiten van de specialist en waarom juist deze mij van mijn klachten kan afhelpen. Is dit de beste in mijn regio? Hoe zit het eigenlijk met de kosten voor deze behandeling? Dekt mijn verzekering dit behandeltraject en declareert deze specialist net zo veel als die in het ziekenhuis ietsje verderop? Ik vertrouw dan dus maar op het advies van mijn huisarts.

Transparantie
De zorgsector is nog niet zo transparant als we zouden willen. Mensen hechten aan een bepaalde keuzevrijheid bij het kiezen van de specialist, maar ook bij het kiezen van een zorgverzekeraar. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat 86% van de respondenten die keuzevrijheid heel belangrijk vindt. Dat is niet alleen zo bij de keuze van een specialist. Wellicht herkent u ook de onduidelijkheid van zorgverzekeraars die bepaalde zorgverleners wel contracteren en andere niet. Als zorgafnemer/consument/patiënt heb je hier geen keuze in en nauwelijks inzicht. Een federatie als de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie maakt zich gelukkig al sterk voor de patiënten en zorgconsumenten in Nederland. Dat is heel goed. Ik denk alleen dat er hier voor de zorgverleners zelf een taak is weggelegd om onduidelijkheden weg te nemen. Vertel wat je doet en waar je goed in bent!

Onderscheiden door kwaliteit
De zorg is veel negatief in het nieuws de laatste tijd. Bezuinigingen, fraude, medische fouten, de zorg staat in een negatief daglicht. Het wordt tijd dat dit verandert. Vanwege bezuinigingen en verbeterde efficiency moeten zorgverleners zich onderscheiden door kwaliteit en service. Kwaliteit in dienstverlening, patiëntencontact en behandelingen bijvoorbeeld. Meer marktwerking is onvermijdelijk. Het onderscheidend vermogen van de zorgverleners is dus van groot belang. Dit moeten zorgverleners in eerste instantie natuurlijk daadwerkelijk kúnnen aantonen, maar het is net zo belangrijk het je patiënten/klanten te laten horen en zien. Vertel welke resultaten worden geboekt, laat tevreden patiënten aan het woord, ontwikkelingen in behandelingen enzovoort. Veel kan ik wel opzoeken op internet; zorgverzekeraars hebben bijv. ‘zorgvergelijkers’ op hun website. Maar niet iedereen zoekt dit op en zeker een grote groep zorgbehoevenden zoals ouderen niet. Nee, vertel de media erover! Als consument/klant wil ik hier graag over lezen in de (lokale) krant of zien op tv.

Op dit moment heeft de zorgsector namelijk door alle negatieve berichten bij mij een slecht imago gekregen. En daarin ben ik vast niet de enige.

Terug naar overzicht

Auteur

Marjoleine van Klaveren

Marjoleine van Klaveren

Advies/Business Development

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer