06.06.13

Is komkommertijd nog wel van deze tijd?

Kunnen we nog wel spreken van komkommertijd? We leven in een tijdperk waarin alles 24/7 doorgaat. We hoeven niet meer per sé op nieuws te wachten tot de kranten ’s morgens van de persen rollen. We kunnen het op elk gewenst moment zelf online opzoeken. Zeven van de tien Nederlanders checkt zelfs elke dag het nieuws. En in een interview in Volkskrant vertelt Olav Bongarts van De Persgroep Advertising dat onderzoek aantoont dat kranten in de zomermaanden juist beter worden gelezen dan in de periode daarbuiten.

Is het dan niet vreemd dat het algemeen geaccepteerd is dat er in de zomerperiode minder nieuws gemaakt wordt en populaire nieuwsprogramma’s, zoals DWDD en Pauw en Witteman een reces inlassen? Is er in de zomer werkelijk minder nieuws dan in de winter? Willen mensen niet gewoon jaarrond weten wat er speelt, of zijn we hierin afhankelijk van de politiek, die immers ook met zomerreces gaat?

Toplijstjes
Ondertussen biedt de zogenaamde komkommertijd  volop kansen voor bedrijven die in het nieuws willen komen. Journalisten vragen ons regelmatig om hen juist in deze periode te voorzien van interessant nieuws of verhalen. Een zomertip: Toplijstjes! Een Top10 meest gezochte producten (of woorden), een Top3 grootste irritaties of een Top10 meest populaire vakantiebestemmingen, iedere organisatie heeft met eigen data waardevolle content in handen. Duik eens in de cijfers van je websitebezoek of het klikgedrag van je klanten. Dit geeft je naast inzicht in je klanten ook interessante input voor Toplijstjes. Deze deel je vervolgens door middel van persberichtgeving, een bericht op de website, social media etc. Zorg wel dat de cijfers kloppen, gebaseerd zijn op een serieuze onderzoeksgroep en controleerbaar zijn.

Ik ben erg benieuwd  hoe jullie denken over komkommertijd!

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer