12.06.13

Communicatie met bewoners te moeilijk?

De wijk waarin ik woon wordt in zijn geheel opgehoogd. Dat gaat natuurlijk niet in één keer, maar in fases. Bij mij voor de deur zijn ze nu al zo’n 5 maanden bezig om het pleintje, de parkeerplaatsen en de straat op te hogen. Als ik dit zo zeg, denk je waarschijnlijk aan een groot plein, veel parkeerplaatsen etc. Maar nee hoor, helemaal niet. Het duurt gewoon heel erg lang. En hoe lang het nog gaat duren? Geen idee!

Communicatie met bewoners
Ik woon nog niet zo lang in deze buurt en ben er blij mee dat de wijk wordt onderhouden. Het is ook in mijn belang dat het ook voor mijn deur er goed en netjes uitziet. En als de gemeente daaraan werkt, kun je er niet altijd omheen dat je dan even ergens anders moet parkeren of dat er tijdelijk een zandbak voor je huis ligt. En dat heb ik er ook best voor over. Maar ik wil wel weten wanneer ik mijn auto weer normaal voor de deur kan zetten en ik niet elke dag het zand uit mijn huis moet stofzuigen. Zelfs als de werkzaamheden langer duren dan gepland kan ik daar prima begrip voor hebben, zolang ik er maar tijdig over geïnformeerd wordt! Ik heb sinds ik hier woon (oktober 2012) twee brieven ontvangen met daarin informatie over de geplande werkzaamheden. In de laatste brief, gedateerd 26 maart 2013, stond aangegeven dat de werkzaamheden voor mijn deur in de tweede helft van mei gereed zouden zijn. Sinds die brief hebben we niets meer van de gemeente vernomen. De foto bij dit blog is de situatie van het plein van vandaag.

Laat van je horen
Bewoners en omwonenden informeren wordt vaak onderschat. Begrip kweken en behouden bij je omgeving is uitermate belangrijk. Praat mét en niet tegen bewoners. Vaak hebben ze minder moeite met de situatie als ze maar op de hoogte zijn van de status. Mensen gaan zich pas ergeren als ze in het ongewis worden gelaten over het verloop van het project. Bovendien helpt het niet in de beeldvorming als de planning aangeeft eind mei en ik voortdurend niets zie gebeuren voor mijn deur, behalve wat koffiedrinkende en rokende mannen in oranje hesjes. Procescommunicatie is onmisbaar. Communiceer ook tussentijds met de omwonenden, niet alleen bij start en afronding, maar ook over de voortgang. Zorg bovendien altijd voor een contactpunt voor de betrokken die beschikbaar is voor vragen en die mensen correct informeert. In mijn geval heb ik de hoofd uitvoerder bij de gemeente gebeld met wat vragen en kreeg een antwoord in de trant van: “Het valt allemaal best mee mevrouwtje”. (Grgg…)

Omgevingscommunicatie
Wij adviseren klanten regelmatig hoe zij hun omgevingscommunicatie kunnen organiseren. Het is voor overheden, bedrijven en instanties die zorgen voor een vorm van overlast voor de omgeving, belangrijk open, tijdig, volledig, ontvangergericht en op maat te communiceren. De strategie van onze aanpak is erop gericht om ergernissen bij de omgeving zo veel mogelijk te voorkomen en te beperken. Dit doen we door de doelgroepen zo goed en volledig mogelijk te informeren over de werkzaamheden, zodat zij hiervoor begrip krijgen. Op die manier zijn we ervan overtuigd een hoop onduidelijkheid, onzekerheid, irritatie kunnen wegnemen, maar ook tegenwerking te kunnen beperken.

Terug naar overzicht

Auteur

Marjoleine van Klaveren

Marjoleine van Klaveren

Advies/Business Development

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer