27.06.13

‘Amsterdammers kijken het liefst naar hun self(ie)’

Afgelopen dinsdag zag ik in Editie NL een item over zogenaamde selfies.  Ofwel, foto’s die je van jezelf maakt en vervolgens online (via Social Media) deelt. De term werd in 2005 bedacht door ontwerper en fotograaf Jim Krause: “A ‘selfie’ is one of those images that is taken by aiming a camera at yourself.”  

Eind 2012 is het posten van selfies al een echte trend te noemen. Het woord werd zelfs opgenomen in de Top10 Buzzwords van Time Magazine.
En dat is niet voor niets! Eén korte zoekopdracht in Google afbeeldingen en Instagram en je vindt direct honderden selfies. Van zowel mannen als vrouwen posten trots plaatjes van zichzelf. Allerlei onderwerpen passeren de revue: van trotse mannen met een sixpack, tot vrouwen met een nieuw hip kapsel.

Statistieken
De uitzending van Editie NL maakte me nieuwsgierig naar hoe wij nuchtere Hollanders dit doen. Om daarachter te komen dook ik de online statistieken in (met behulp van Coosto*). Daaruit bleek:

  • Vanaf 1 januari tot aan vandaag (27 juni) zijn er 12.788 berichten verschenen met het woord selfie
  • Een selfie wordt voornamelijk besproken/verspreid via Twitter (12.516 resultaten)
  • In 501 berichten werd selfie genoemd in combinatie met ‘#me’ (#me is de nr.3 meest populaire fototag)

Amsterdammers
Maar, wie delen het vaakst hun selfie online? Zijn dat mijn mede-Rotterdammers of juist mensen uit Brabant of Utrecht? Uit de (Coosto) statistieken blijkt dat: Amsterdammers het liefst naar hun self(ie) kijken. Zij worden op de voet gevolgd door de Rotterdammers.

GPS

Vervolgens vroeg ik me af: zijn dit dan de ‘gewone’ Amsterdammers? Of zijn het de BN’ers die zichzelf graag op de gevoelige plaat vastleggen? Wanneer je online zoekt op BN’er en selfie slaan de BN’ers je om de oren met hun kiekjes. Van Jim Bakkum tot aan Viola Holt. Ze doen er maar al te graag aan mee.

BNER
Geïnspireerd? Hierbij wat handige tips voor het maken van een goede selfie:

  • Let op de verlichting. Ga niet in de zon staan, want dan ga je met je ogen knijpen;
  • Kijk niet te serieus, maar pas ook op voor te overdreven smiles;
  • Let op de achtergrond. Vermijd drukke achtergronden, keuken waar de afwas te zien is bijvoorbeeld;
  • Neem de foto niet van onderen, maar iets van boven;
  • Zorg dat je je gezicht iets wegdraait. Frontale foto’s zien er minder uit;
  • Afstand van de camera. Niet te dichtbij!
  • Ga niet teveel poseren. Je ziet er het leukst uit als je laat zien wie je bent;

Maar vergeet vooral niet: Be Your Self(ie)!

* Coosto
Bij Bijl PR maken we vaak en graag gebruik van Coosto. Deze monitoringtool helpt ons inzicht te krijgen in wat, waar en door wie er o.a. op Social Media over onze klanten en onszelf wordt gezegd. Bij locatiebepaling zijn de resultaten altijd afhankelijk van of mensen een GPS functie op hun mobiel hebben aanstaan.

Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer