26.06.13

Alles met elkaar delen, hoe ver wil je gaan?

In ons vak werkt gaat alles 24/7 door. Het nieuws is overal, op elk moment posten vrienden, kennissen en tweeps (mensen die je op Twitter volgt) van alles op social media. Ik probeer hier keuzes in te maken wanneer ik updates check, deel en nieuws tot me neem. Doe ik dat niet, dan kom ik nergens meer aan toe. Ontwikkelingen gaan hierin steeds verder en ik wil graag op de hoogte blijven. Maar ik begin me bij steeds meer nieuwe apps en features wel steeds vaker af te vragen: Wat hebben we hier nu aan? Zit de wereld hier echt op te wachten?

Instagram video
Zo heeft Instagram een app om foto’s te delen, nu een nieuwe feature, namelijk video. Instagram, overgenomen door Facebook, wil hiermee concurreren met Vine, eigendom van Twitter, waar je al eerder dergelijke korte filmpjes kon maken. Je kunt met Instagram dus nu ook filmpjes van 15 seconden delen met je volgers. We zijn met z’n allen dol op het delen van ons hele leven, ervaringen, leuke momenten in tekst, foto of video. Dit doen we via Tumblr, Facebook, Instagram, Twitter en ga zo maar door. Ik moet zeggen, de interesse bij mij voor nieuwe ontwikkelingen wordt steeds minder. Het lijkt allemaal op elkaar en bovendien raak ik steeds meer gehecht aan echte contacten met mensen, face-to-face, zodat je iemand in de ogen kunt kijken en een ‘gewoon’ gesprek kunt voeren. Ik vraag me af in hoeverre ik hierin een uitzondering ben en of dat het misschien leeftijdsgebonden is . Facebook ziet bijvoorbeeld zijn populariteit al afnemen, vooral onder jonge gebruikers. Zij switchen vooral naar Instragram, Tumblr of chatten via Whatsapp of bijv. Snapchat of WeChat.

Content en Engagement
Aan de andere kant biedt het in ons vakgebied natuurlijk veel mogelijkheden. Voor merken is het belangrijk je doelgroep aan je te binden en dit doe je o.a. door hen veel interessante content te bieden. Video en foto kunnen veel toevoegen aan de beleving van een merk en is een manier om je verhaal te vertellen. Bovendien is het door het massale gebruik van deze apps, voor adverteerders zeer interessant om in die omgeving (communities) te adverteren. Instagram doet dat tot nu toe nog niet. Met maandelijks 130 miljoen gebruikers is het wel een zeer interessante doelgroep. De verwachting is dan ook dan ook dat advertenties op Instragram niet lang meer zullen uitblijven, zeker nu video is toegevoegd.

Door het enorme aanbod in manieren om content te maken wordt het steeds moeilijker om hierin de juiste keuzes te maken. Wanneer kies je om actief te worden op Tumblr, of juist je community te bouwen op Facebook. Voor bedrijven is het niet gemakkelijk om up-to-date te blijven en te snappen welke dan voor hen van toegevoegde waarde kunnen zijn. Aan ons de taak om klanten hierin wegwijs te maken. Wat we ze vooral vertellen: Zorg er in ieder geval voor dat je niet alleen op die zendknop drukt. Vrienden maken en volgers krijgen is een intensieve bezigheid, waar je actief mee bezig moet zijn. Installeer de juiste tools en luister naar wat er over en tegen je gezegd wordt, maar laat ook van je horen. Ga in op vragen, geef advies, maar reageer ook op klachten en beloon trouwe vrienden en volgers.

Nou, nu maar eens kijken of ik een filmpje kan maken. Zie hier het resultaat.

Terug naar overzicht

Auteur

Marjoleine van Klaveren

Marjoleine van Klaveren

Advies/New Bizz

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer