29.05.13

Winactie Jupiler bezorgt Rotterdamse fan een kater

Soms kunnen promotieacties als een boemerang terugslaan als de beloftes niet waar worden gemaakt. De Belgische krant Het Laatste Nieuws publiceerde er gisteren een interessant artikel over: een actie van Jupiler die niet helemaal bracht wat ervan verwacht werd.

Wat is het geval:  Pablo Strörmann is een van de prijswinnaars van de SMS en Win actie van Jupiler. Begin dit jaar bereikt hem het bericht dat hij (een van ?) de gelukkige winnaar is van een gratis avondje uit met vrienden in zijn favoriete Jupiler Café. Pablo is er blij mee. De aanvankelijke vreugde slaat echter snel om  in een grote teleurstelling als hij afgelopen weekend de envelop met daarin de gewonnen prijs opent. Het blijkt dat hij niet een avondje uit met zijn maten krijgt, maar slechts een voucher voor een gratis biertje. En daarbij moet hij dan het tweede biertje ook nog eens zelf betalen.

Viraal
Pablo is, om het voorzichtig te zeggen, not amused. Hij schrijft een brief waarin hij de voucher terugstuurt en niet bepaald fijnzinnig uitlegt wat Jupiler er wat hem betreft mee kan doen. Deze brief post hij op zijn Facebookpagina. Het duurt niet lang voordat deze brief viraal gaat. Inmiddels zijn er al 48.000 likes, meer dan 4700 shares en honderden reacties op Facebook.

Reputatieschade
Natuurlijk is dit één kant van het verhaal. De reactie van Jupiler moeten we nog afwachten. Dan zal blijken of het verhaal van Pablo ook echt klopt. Wel toont dit weer eens de macht van consumenten en het immense effect van social media op merken. Dit soort ‘marketingmissers’ haalt je imago binnen no time omlaag.

Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe Jupiler op dit bericht gaat reageren. Sturen zij een brief terug naar Pablo? Of gaat het webcare team reageren? Zullen ze een reactie op hun website plaatsen?

Ik denk eigenlijk dat er maar een juiste manier van reageren is: zo snel mogelijk excuus maken en Pablo en zijn maten de fantastische avond in hun Jupiler Café daadwerkelijk  laten beleven. Misschien dat daarmee de schade beperkt blijft. Wat zouden jullie doen?

Reactie
Zojuist (15.45 uur) komt Jupiler met een scherpe reactie. Hier te lezen.

Pablo laat weten dat Facebook inmiddels de brief heeft verwijderd omdat de tekst ‘beledigend’ zou zijn.

Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer