02.05.13

Slimme manier van newsjacking Van Gogh museum

We zeggen het vaak tegen onze klanten. “Probeer zoveel mogelijk in te haken op de actualiteit.” Dat zeggen we natuurlijk niet voor niets. Media drijven grotendeels op de actualiteit. Achter het nieuws aan. Dat doen wij als PR bureau ook. De afgelopen dagen is het nieuws overspoeld door het Koningshuis, weinig ander nieuws leek belangrijk. Toch kun je daar juist gebruik van maken en in je voordeel laten uitpakken.

Van Gogh Museum
De dag na de inhuldiging, 1 mei, ging het Van Gogh museum weer open. In eerste instantie denk je: niet zo’n handige timing. De kranten zullen immers volstaan met alles wat de vorige dag is gebeurd rondom de Oranjes. Bovendien zit deze opening heel kort op de opening van het Rijksmuseum wat zeer veel aandacht trok. Toch zag het Van Gogh museum juist kans om dit optimaal te benutten. Hoe vaak komt het namelijk voor dat je honderden journalisten uit de hele wereld tegelijk in je stad hebt? Het museum had al gepland dat het op 1 mei open zou gaan, maar bedacht een slimme tactiek om de journalisten ‘the day after’ naar hen toe te halen. Het idee: we nodigen diezelfde journalisten uit voor een ontbijt in het museum. Kunnen ze rustig bijkomen tijdens ‘the day after’ en krijgen ze bij een croissantje informatie over het vernieuwde museum. Resultaat: in no-time 350 aanmeldingen van journalisten uit de hele wereld. Veelal journalisten die normaal niet over kunst schrijven, maar die dat nu wel deden omdat ze er toch al waren . En zo kreeg het Van Gogh dus veel aandacht voor de heropening van het museum.

Kansen spotten
Het is de moeite waard om kansen te spotten, ook als die niet voor de hand lijken te liggen. Inhaken op de actualiteit met een onderzoek, nieuws over de onderneming, product; als het aansluit bij wat er in het nieuws speelt vergroot je de kans dat de media er iets over schrijft enorm. News jacking heet dat in vaktermen. Letterlijk: het kapen van het nieuws om aandacht voor je eigen nieuws te krijgen.
Het Van Gogh deed dat nu niet zo zeer met het soort nieuws wat ze naar buiten bracht, maar de aanwezigheid van de vele journalisten. Het museum dacht dus in mogelijkheden in plaats van belemmeringen. Kansen spotten en benutten. Kortom: slim gedaan!

Terug naar overzicht

Auteur

Marjoleine van Klaveren

Marjoleine van Klaveren

Advies/Business Development

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer