23.05.13

Waarom worden voetbalfans zo weinig beloond?

Ik ben een voetballiefhebber. Ja, het ligt niet voor de hand als vrouw, maar het is echt zo. Ik kijk graag naar de Eredivisie, maar ook de Primera Division (Spaanse competitie), de Premier League (Engelse competitie), heb Eredivisie Live en kijk naar Studio Voetbal en VI. Nee, het beheerst niet mijn leven, maar ik vind gewoon een leuk spelletje om naar te kijken. Ik kijk ook uit naar de wedstrijd van aanstaande zaterdagavond de finale van de Champions League tussen Bayern Munchen en Borussia Dortmund.

Onze klant Unibet maakte een overzicht van (o.a) de beide finalisten en hoe ze ervoor staan qua onderlinge verhouding, fans enz.

Voetbalclubs en social media
Bayern Munchen doet het eigenlijk in alles beter. De club uit München werd kampioen van Duitsland met maar liefst 25 punten verschil met nummer 2, Dortmund. Verder wint Bayern in alle onderlinge duels veel vaker. Bayern doet het ook veel beter met fans en followers op Facebook en Twitter dan Borussia Dortmund. Bayern heeft maar liefst meer dan 6 miljoen likes (7% van de Duitse bevolking) en iets meer dan 204.000 volgers op Twitter. Borussia doet pas sinds 2008 weer een beetje mee in de Bundesliga. Toch hebben ze al een respectabele 2 miljoen likes op Facebook en rond de 190.000 volgers op Twitter. Dit is nog steeds niet te vergelijken met grootmachten Barcelona en Real Madrid. Barcelona heeft zo’n 41 miljoen likes op Facebook. Aangezien Catalonie slechts 7,5 miljoen inwoners heeft, is de fanbase dus vooral ook buiten de grenzen te vinden. Dat is overigens ook zo bij Real Madrid met meer dan 37 miljoen likes.

Community bouwen, maar ook inzetten!
Clubs in Nederland kunnen hier nog veel van leren. Feyenoord, Ajax en PSV hebben op social media een stuk kleinere fanbase. Respectievelijk, 157.000, 683.000 en 121.000 likes op Facebook. Ik denk dat het vooral komt omdat Facebook alleen gebruikt wordt om te ‘zenden’ en er nauwelijks interactie met fans wordt gezocht. Ongebruikt potentieel, zo zonde! Clubs als Barcelona belonen hun trouwe fans met veel extra content, zoals unieke foto’s. Mijn ‘cluppie’ Feyenoord bijvoorbeeld deelt vaak dezelfde content op meerdere plekken en varieert hier zeer weinig in.

Merken worden groot gemaakt door fans. Fans die vertellen hoe goed het merk is, maken het verhaal sterker. Sportclubs zijn ideale merken om door fans te laten dragen. Je fans verkopen je merk voor je, maar om ze aan je te binden moet je wel wat voor ze doen. Geef ze bijzondere content (waarom maakte Van Bommel zijn ‘aftreden’ niet bekend op Facebook of Clasie zijn contractverlenging?), maak Facebook-interviews met spelers of coaches, praat rechtstreeks tegen fans of geef ze voordeel op artikelen, zoals bijv. speciale gadgets die alleen via Facebook te koop zijn, sneak previews, gratis kaarten, meet-en-greets en ga zo maar door. Fans zorgen voor clubs voor volle stadions en verkoop van shirts en fanartikelen. Een mooie bron van inkomsten dus!

Terug naar overzicht

Auteur

Marjoleine van Klaveren

Marjoleine van Klaveren

Advies/Business Development

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer