17.04.13

Vertellen wie je bent

Vertellen wie je bent als bedrijf lijkt zo makkelijk. Lijkt… ,want in de praktijk is het veel moeilijker dan het lijkt. Ik begin er een mediatraining vaak mee; vertel eens iets over je bedrijf? Oorspronkelijk deed ik dat omdat ik mensen met een eenvoudige vraag een beetje op hun gemak wil stellen. Kunnen ze een beetje wennen aan de camera, de lampen etc. Inmiddels stel ik die vraag om erachter te komen hoe goed iemand zijn verhaal op orde heeft.

Het lijkt zo’n onschuldige vraag. Op het oog… want het is opvallend hoe lastig het voor veel mensen is die vraag te beantwoorden. Het antwoord is vaak lang, doorspekt met jargon, intern gericht, bevat veel details en veel historie. En gaat zeker niet in op de bekende waarom-ben-je-op-aardevraag. Ik verwacht als antwoord geen door en door gerepeteerde elevatorpitch, maar een kort authentiek verhaal waarom een bedrijf bijzonder is, waarom ik er misschien wel iets meer van zou willen weten, er misschien wel zaken mee zou willen doen…

Een paar  simpele tips om jouw verhaal scherper te krijgen:

Vertel Wat je doet en waarom

Hoe je het doet

Wat de luisteraar er aan heeft  (welk probleem los je op?)

Probeer dat eens in een paar zinnen te verwerken

Als het even kan, noem je en passant ook nog een voorbeeld uit de praktijk. Maak het klein. Concentreer je op hoofdlijnen, verval niet in details

Vertel ook:

Wat maakt jouw product of dienst anders/beter is dan dat van anderen

Tot slot 1: Vertel en laat vooral merken in je houding en uitstraling dat het leuk is wat je doet. Als jij niet enthousiast bent over je product/je bedrijf, waarom zou ik het dan wel worden?  Daarom: wees altijd enthousiast!

Tot slot 2: Pas je verhaal aan aan je doelgroep. Zorg ervoor dat je oma en een potentiële zakenrelatie het begrijpen.

Ik ben benieuwd naar jullie verhaal…..

Terug naar overzicht

Auteur

Ruud Bijl

Ruud Bijl

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer