12.04.13

Rijksmuseum – de ideale multi media mix

Het kan niemand ontgaan zijn dat het Rijksmuseum morgen na een verbouwing van 10 jaar weer open gaat. Je moet echt onder een steen hebben gelegen om dit niet te weten. Ik kan persoonlijk niet wachten er snel heen te gaan, want overal wordt er over het museum gepraat en geschreven. Ik kan niet anders zeggen dat dit zeer goed gedaan is.

Al weken is er een lange opmaat naar de heropening van het belangrijkste museum van ons land. Mooie reclamefilmpjes met bekende Nederlanders,  wekelijks aandacht bij DWDD,  nieuws over het terugbrengen van de Nachtwacht, enzovoort.  Op 5 april waren maar liefst 600 vertegenwoordigers van de wereldpers aanwezig bij de persopening van het museum.  Een droom voor elke PR professional. Die dagen was het Rijksmuseum wereldnieuws.  Heb je geen tv of internet, dan kom je het Rijksmuseum ook nog tegen in de supermarkten op de melkpakken.  En zo kan ik nog wel even doorgaan. Veel aandacht dus.

Online behoudend
Ook ‘socially’ ziet het er mooi uit.  Het Rijks is actief op Facebook, Pinterest en Twitter.  Wat opvalt is dat het aantal fans en volgers nog relatief weinig is, zeker voor iets dat wereldnieuws is geweest. Op Facebook heeft het Rijks  103.000 vrienden en op Twitter rond de 17.000 volgers. Een beetje BN-er heeft het 5-voudige hiervan. Ik vind de social media aanpak wat behoudend. De posts op Facebook tellen af naar 13 april met iedere keer een ander kunstobject. Voor de kunstliefhebber leuk, maar niet heel spannend.  Op Twitter is dat niet heel anders. Nauwelijks interactie met de volgers en een doorschakeling van de berichten van Facebook.  Jammer. Hier zou het museum zoveel meer mee kunnen doen.

Negativiteit verdwenen
Er wordt ook niet meer gesproken over de miljoenen die weggestroomd zijn tijdens de gehele restauratie, de directeur die weg is gegaan, eindeloos gedoe over de fietstunnel.  Het programma van de NTR – Het uur van de wolf vertelt in 4 delen het verhaal van de complete restauratie. Je weet niet wat je ziet aan wat er allemaal mis is gegaan! Maar goed, daar heeft dus nu niemand het meer over.  In tijden van crisis een miljoentje meer of minder maakt niet uit, toch? Het is voor een prachtig doel, namelijk onze nationaal culturele trots, het Rijksmuseum.

Vergeet dus ook mijn puntjes van voorzichtige kritiek. Dat is wat zoveel positieve aandacht in de media met een mens doet. Het museum krijgt louter lovende recensies.  Ook bij mij heeft het gewerkt. Ik ben enthousiast geraakt en wil zo alles  snel mogelijk met eigen ogen gaan bekijken. Een kaartje heb ik al, samen met  50.000 anderen die  al een kaartje hadden gekocht.

En dat is prachtig, want iedereen moet naar dit museum toe. Gaat allen, neem vrienden, familie en kinderen mee, want dit mag je niet missen!

Terug naar overzicht

Auteur

Marjoleine van Klaveren

Marjoleine van Klaveren

Advies/Business Development

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer