11.04.13

Overstap zorgverzekering? Slechte communicatie maakt het onmogelijk.

Het afsluiten van een zorgverzekering is een heel gedoe. Al die verschillende verzekeringen. Al die verschillende premies. Al die verschillende voorwaarden. Waarom zou je overstappen?
Een ding weet ik inmiddels zeker. Je doet het niet omdat je bij je nieuwe maatschappij te maken krijgt met feilloze communicatie.

Independer.nl
Tot vorig jaar was ik collectief verzekerd. Dat hield echter op. Dus ging ik op zoek naar de zorgverzekeraar die het beste bij mij past. Ik begon mijn zoektocht op independer.nl. Daar kun je zorgverzekeringen vergelijken en aangeven welke zorg je vergoed wilt krijgen. Je kunt je meteen online aanmelden en ze regelen zelfs de overstap voor je. De oude zorgverzekering stopt en de nieuwe gaat in per 1 januari. Zorgverzekeraar Ditzo, bleek voor  €107 per maand de beste. Bij CZ was ik €130,- kwijt. KASSA! Dat scheelt toch bijna €25,- per maand. Ik kreeg een keurig bevestigingsmailtje van Ditzo dat ik vanaf 1 januari 2013 verzekerd was. En ik hoefde voor de rest niets meer te doen

Overstap
Niets meer te doen? Dat bleek een illusie. Want in januari en februari vielen de acceptgiro’s van CZ gewoon op de mat en er werd het maandelijkse bedrag van Ditzo gewoon van mijn rekening gehaald. Wat ging hier mis? Een telefoontje naar Ditzo bracht duidelijkheid. Ze bleken de overstap met CZ ‘vergeten’ te regelen. Ik was dus nu bij twee zorgverzekeraars verzekerd. Maar, Ditzo maakte excuses en beloofde de overstap alsnog te regelen. Ik zou binnen een week worden teruggebeld. Ook dat bleek illusie. Ditzo had nog geen reactie van CZ, maar ik moest zelf maar even bellen met CZ. En de rekeningen moest ik maar gewoon betalen (€240,-). In mijn frustratie twitterde ik over Ditzo, maar aan webcare doen ze daar blijkbaar niet. De reactie van CZ bleef nog weken uit. Ik besloot bij CZ te blijven. Dan hoefde er tenslotte niks geregeld te worden. Ditzo zou dit doorgeven aan CZ. Weer een illusie. Een week later blijkt namelijk dat ik bij geen enkele zorgverzekeraar meer ben aangesloten. Inmiddels heb ik maar liefst 3 zorgpassen van Ditzo en een bevestiging van CZ dat de verzekering bij hen is gestopt. Eind goed al goed. Maar zelfs dat blijkt een illusie. Want, geloof het of niet, een week later krijg ik van CZ een brief dat mijn verzekering hersteld is. De acceptgiro voor het ‘achterstallig’ bedrag van 390 euro zat er keurig bij.

Jammer
Toch jammer. Doen de marketing- en pr-mensen van Ditzo en CZ hun stinkende best om mensen te bewegen over te stappen naar een andere zorgverzekeraar, loopt mijn overstap volledig spaak op operationele communicatie. Intern bij de zorgverzekeraar en tussen zorgverzekeraars onderling. Eind 2013 ga ik het gewoon weer proberen. Misschien hebben ze mijn blog dan gelezen….

Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer