10.04.13

Over stilzitten en geschoren worden

De Autoriteit Financiële Markten AFM vindt dat de banken het laten afweten in hun communicatie. Dat is interessant. De banken, die door velen toch worden gezien als een van de grote veroorzakers van de huidige crisis, moeten meer communiceren, vindt de AFM. En dat terwijl de banken zich op dit moment meer houden aan het communicatieprincipe ‘wie geschoren wordt, moet stilzitten’.

De AFM vindt dat de banken meer moeten communiceren over de toekomst van de financiële sector. Meedoen aan het debat, zo heet dat. Misschien is dat zo. Ik denk echter dat banken eerst moeten werken aan het terugverdienen van het vertrouwen. Dat kan volgens mij maar op een manier: goed werk leveren, goede producten aanbieden. Pas wanneer aan die voorwaarde is voldaan, kan daarover worden gecommuniceerd.

Krom
Wie wil werken aan het herstellen van vertrouwen of versterken van een reputatie, moet zorgen dat hij zijn zaakjes op orde heeft.  Je hoeft niet stil te zitten (lees: helemaal geen commentaar te leveren),  je mag best vertellen wat je gaat doen om dingen te verbeteren. Hoe vervelend soms ook, fouten worden gemaakt en dat willen we best accepteren. De meeste mensen worden pas echt  boos wanneer er niets mee wordt gedaan.  In zo’n geval wordt een crisis pas echt een crisis. En communicatie helpt daar niets aan.  Je praat nou eenmaal niet recht wat krom is.

Dialoog
Wanneer je je zaakjes op orde hebt  is uiteindelijk ook de wijze van communiceren belangrijk. Het gaat niet om zenden, maar om in contact komen met je klanten. De dialoog aangaan, op een actieve manier.
Het lijkt me niet eenvoudig om in deze tijd op de communicatieafdeling van een bank te werken, al was het alleen maar vanwege de incidenten met het online bankieren. Er liggen tal van uitdagingen en kansen op communicatiegebied. Ik ben benieuwd hoe de traditionele bankwereld deze handschoen oppakt. Over een ding ben ik het in ieder geval wel eens met de AFM:  een beetje meer actie mag wel, dames en heren bankiers!

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer