16.04.13

Je twitter account in de verkoop

Ik moet even mijn ergernis kwijt over een paar ontwikkelingen op Twitter.

Eerst maar over een ‘zakelijk voorstel’ in mijn mailbox. Of wij producten of diensten van onze klanten willen promoten via het social media account van bekende BN-ers?  Dat je grootste idool ’s-ochtends tegen je aan twittert hoe lekker de verse koffie van Nespresso wel niet smaakt. Dat werk. Schijnt een florerende business te zijn in Amerika.

Bezwaar
Ik ben geen voorstander van deze methode. De scheidslijn tussen wat reclame is en wat niet vervaagt steeds verder.  Social media raakt “vervuild”. Bij een commercialbreak tijdens je favoriete serie is dit duidelijk: dit is reclame, tijd voor een plaspauze. Transparant. Maar hoe onderscheid je echt van nep op social media ? Om de authenticiteit te waarborgen laat het (adverterend) bedrijf sterren bijvoorbeeld twitteren met de hashtag #bonus. Om aan te duiden dat het hier om reclame gaat. En dat moet iedereen dan begrijpen? Nee, ik ben geen fan.

Volgers te koop
Een andere ontwikkeling is de aankoop van Twittervolgers. Je kunt (al langere tijd) twittervolgers kopen om zo meer ‘aanzien’ of ‘status’ te verwerven. Dit soort accounts, die uiteraard nooit meedoen in de conversatie en vaak fake zijn,  worden daardoor interessanter voor bedrijven om te benutten voor reclamedoeleinden. En zo houden we een vicieuze cirkel in stand.

China
Maar, het kan altijd erger. In NRC Next las ik deze week dat hordes Chinezen geld verdienen voor elke positieve post die zij plaatsen over de communistische partij. Elke post wordt beloond met een stuiver. Dan is een berichtje over de favoriete bak koffie van een  BN-er misschien zo erg nog niet.

Maak ik me te druk over deze ontwikkeling? Wat denken jullie?

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer