08.04.13

De woordvoerder in slechte tijden

De woordvoerder. Wat doet een woordvoerder? In Wikipedia wordt het als volgt uitgelegd: Een woordvoerder is een persoon die de externe communicatie van een organisatie of bedrijf voor zijn rekening neemt. Hij of zij onderhoudt contacten met de pers en brengt relevante informatie uit zijn organisatie naar buiten.

Zo klinkt het nog redelijk eenvoudig. Het ligt uiteraard aan de situatie hoe ingewikkeld de taak voor een woordvoerder is. Over het algemeen bewaakt de woordvoerder de externe communicatie. Gaat de juiste informatie naar buiten, welke boodschap willen we over de b├╝hne brengen en bij wie kan ik dat het beste kwijt? Het wordt een heel ander verhaal wanneer slecht nieuws moeten worden gebracht of wanneer er een crisis is. Wat doe je dan? Breng je dan zelf het slechte nieuws naar buiten of laat je dit voor je doen? Trek je dan ook het boetekleed aan of probeer je die juist te vermijden. Welke strategie wordt gekozen en hoe brengt de woordvoerder die in praktijk?

Eerlijkheid duurt het langst

Even wat voorbeelden.

Er is al veel over de ING geschreven de afgelopen dagen, maar ik constateer dat de ING een goede les heeft geleerd van de crisis rondom de storing. In eerste instantie reageert de bank veel te laat en zorgt dit voor veel kritiek van alles en iedereen. Toch corrigeert de bank zich daarna goed door excuses aan te bieden. De directeur verschijnt zelf voor de camera met die excuses en geeft eerlijk aan dat ze dit de volgende keer anders zullen doen. Wat mij betreft geloofwaardig en oprecht. De bank zal gaan ondervinden of dit nu afdoende is geweest en de imago schade beperkt blijft. Het zal een volgende keer wel moeten bewijzen dat het daadwerkelijk geleerd heeft van deze crisis. Een tweede keer wordt het ze vast niet vergeven.

Iemand die snapt wat goede woordvoering is, is de woordvoerder van de Nederlandse Aardgas Maatschappij (NAM), Chiel Seinen. Rondom de tumult rondom de gasboringen in Groningen, vertelde hij een duidelijk verhaal; gebaseerd op feiten en vanuit de jarenlange ervaring van de NAM. Hij toonde ook betrokkenheid bij de mensen en toonde inlevingsvermogen.

Luister eens naar het audio fragment. Chiel Seinen heeft niet alle antwoorden op de vragen, maar zegt dat ook gewoon. Hij vertelt vooral wat de NAM wel kan doen en welke actie de NAM onderneemt en zal ondernemen. Hij schuwt niet vervelende consequenties te benoemen en praat in oplossingen. Ook zijn woordkeus is goed gekozen.

Aanvullend nog een fragment van de NOS, ook met de NAM woordvoerder in beeld.

Mediatraining

Wij geven regelmatig mediatrainingen. Uiteraard geven we onze klanten een aantal basisprincipes mee zodat ze gemakkelijker tot het vertellen van de eigen boodschap komen. Daarnaast is het vaak een kwestie van veel oefenen, zonder en met camera. Iets wat krom is moet je niet recht (willen) praten. Geef bij problemen aan wat er aan gedaan gaat worden, welke oplossingen kunnen worden geboden en wanneer gaat dat gebeuren.

Als laatste, een voorbeeld van hoe het ook kan door Edwin Evers

 

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer