05.12.12

Misleidende’ communicatie op Linkedin

Op NRC.nl las ik gisteren de tien meest gebruikte woorden die mensen in hun profiel gebruiken op Linkedin. De topdrie bestaat uit ‘creatief’, ‘georganiseerd’ en ‘effectief’. Blijkbaar zijn dat drie termen waarvan mensen denken dat ze belangrijk zijn. Zal best. Ik weet het echt niet.

De toptien van meest gebruikte woorden bevat vele open deuren. Het valt natuurlijk ook niet mee om jezelf goed te omschrijven en je vervalt al gauw in dezelfde woorden. Ik weet alleen wel dat ik me een beetje stoor aan de vele Linkedin-gebruikers met in hun profiel ‘looking for opportunities’ (engelstalig natuurlijk, ook van van mensen waarvan ik weet dat ze niet eens in het buitenland wíllen werken).

Mij lijkt Linkedin bij uitstek een prima plaats om op zoek te gaan naar een baan, maar waarom niet gewoon schrijven dat je werk zoekt? Juist je netwerk op Linkedin kan belangrijk zijn om in te zetten. Ik snap best dat ‘op zoek naar een nieuwe uitdaging’ prettiger klinkt dan dat je zegt dat je werk zoekt. Tegelijkertijd straalt het voor mij niet echt een urgentie uit. Je wilt toch werk? Daar hoef je jezelf – zeker in deze tijden – bepaald niet voor te schamen. Ik denk echt dat het je helpt wanneer je duidelijk bent. Werkloos zijn is al erg genoeg.

‘In between jobs’ is ook een term die ik vaak zie op Linkedin. Ik krijg daar een beetje jeuk van. Zijn dat mensen die echt tussen twee banen zitten en lekker relaxed wachten tot ze aan de slag mogen bij een nieuwe werkgever? Ik betwijfel het. Wie werkloos is, kan die zin natuurlijk ook gebruiken. Je hoopt of verwacht immers dat je wel weer een nieuwe baan vindt.

Direct communiceren

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik werk heb en dat het jaren geleden is dat ik moest solliciteren. Dat realiseer ik me goed. Misschien zou ik de plank volledig misslaan bij het zoeken van werk. Toch hou ik van directe communicatie. Zeggen wat je bedoelt. Dat geldt wat mij betreft niet alleen bij sollicitaties, maar in alle communicatie.

Hier op kantoor proberen we dat steeds aan klanten duidelijk te maken. Dat lukt niet altijd want ook wij sturen wel eens een bericht uit dat beter had gekund. Het blijft wel een streven. Wij zijn ervan overtuigd dat klare taal aanspreekt. Dus ook bijvoorbeeld in crisiscommunicatie. Gewoon zeggen waar het op staat en zaken niet mooier maken dan dat ze zijn.

Niet liegen maar misleiden

Ooit, lang geleden, ging ik als aspirant huizenkoper een woning bezichtigen. De woning lag, zo beschreef de makelaar, ‘op een levendig punt en grensde aan de achterzijde aan de grond van NS’. Bij aankomst bleek het huis pal aan een superdruk kruispunt te staan en op de grond van NS lagen rails waar elke 10 minuten een trein overheen denderde. De informatie van de makelaar bleek niet gelogen. Misleidend was het wel.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer