19.12.12

Gaan Marketeers in 2012 voor een Online Meme #ofnaarnickensimon?

Over een paar weken is het alweer 2012. En dan? Wat moeten de Marketeers, PR adviseurs, reclamejongens en communicatiemiepjes dan weer verzinnen om op te vallen tussen al het online geweld?

Geloof me, 2012 wordt het jaar van de Online Meme. What do you Meme? Ik leg het je uit:

Planking, LOLcats, Waar is Benton? en #ofnaarnickensimon zijn een paar voorbeelden van Online Memes. Het zijn concepten (vaak grapjes), die plotseling viraal gaan doordat iedereen er zelf een creatieve draai aan kan geven. Het is dus geen “traditionele” viral, maar het is een concept waar we zelf mee aan de slag gaan. Een Doe-het-zelf Viral.

In 2011 hebben we kennis gemaakt met online memes. #ofnaarnickensimon is daar misschien het beste Nederlandse voorbeeld van. Het zinnetje kwam voor in een commercial van C1000 en werd trending topic op Twitter. Duizenden twitteraars gingen namelijk zelf creatief aan de slag met het zinnetje.

Je moet echt onder een plank hebben gelegen in 2011, wanneer je de Meme, Planking gemist hebt. Een ander prachtig voorbeeld van een klein concept waar iedereen mee aan de haal ging. Overal zag je foto’s voorbij komen van mensen die zich voordeden als een plank. Soms gevaarlijk, soms hilarisch, maar altijd amusant.

2012 wordt het jaar van de Online Meme

In 2011 hebben we dus mogen kennis maken met het fenomeen. In 2012 zullen we nog meer te maken krijgen met Online Memes. Het is namelijk een goedkope manier om doelgroepen aan te zetten tot interactie met een bepaald product of merk. Bovendien stijgt het aantal Meme Blogs enorm en daagt De Wereld Draait Door ons zelfs uit een meme te ontwikkelen.

Meme Marketing

In 2012 wordt het voor ons “paarse broeken” tijd om zelf Memes te ontwikkelen. Ik noem het Meme Marketing. Dit vergt veel creativiteit en fingerspitzengefuhl. Mooie uitdaging toch? Kosten zijn minimaal, opbrengsten enorm hoog. Een keer proberen kan dus geen kwaad.

In Amerika is het een scheermesjesfabrikant Schick gelukt om de Razorbombing Meme te ontketenen. Vergelijkbaar met Planking, zijn er massa’s mensen foto’s gaan maken met een scheermesje erop (natuurlijk van het merk Schick). Dit is natuurlijk een prachtig voorbeeld van Meme Marketing.

Meme Jacking

Maar je kunt als bedrijf ook inhaken op een bestaande Meme. Misschien heb je al gehoord van Newsjacking? Zo niet, lees hier wat het is. Je kunt net als News, ook Memes Jacken. Inhaken op Online Memes.

Zo had Diergaarde Blijdorp een foto kunnen maken van iemand die naast een uil aan Oweling doet. Onderschrift: “Diergaarde Blijdorp. Real Oweling.” Had nog een mooie advertentie geweest ook!

Theater Hofplein had de Planking Meme kunnen Jacken. Alle theater spelers, die allemaal tegelijk in een mooi decor aan het Planken zijn. Onderschrift: “Theater Hofplein, Geen last van Plankingkoorts”. Misschien wat flauw, maar je begrijpt het idee vast wel. Zo’n foto gaat viraal!

Meer inpiratie nodig? Kijk op de onderstaande websites:

Memebase

Knowyourmeme

Buzzfeed

2012 wordt het jaar van de Doe-het-zelf Virals, oftwel Online Memes. Denk jij er anders over? Plaats een reactie!

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer