10.12.12

Crisiscommunicatie neemt niet alle vragen weg

Hulpdiensten zijn onvoldoende voorbereid op een ramp, zo concluderen de Inspectie Veiligheid en Justitie en de Inspectie voor de Gezondheidszorg in een rapport dat morgen verschijnt. De NOS kwam zondag al met de uitkomsten van het rapport. Wat blijkt, de hulpdiensten zijn niet goed op de hoogte waar de slachtoffers zijn en waar ze heen worden gebracht. De inspecties dringen aan op verbeteringen. Allemaal goed bedoeld hoor, maar ik vrees dat dit niet is op te lossen. De eerste uren van een ramp verlopen nou eenmaal altijd chaotisch. Dat is een kenmerk van crisis.

Naar aanleiding van het nieuws over het rapport dat de NOS naar buiten bracht, is er een Kamermeerderheid die het kabinet vraagt om de slachtofferregistratie serieus aan te pakken. Het kabinet zal het hier ongetwijfeld mee eens zijn en er zal een commissie worden ingesteld die zich hierover gaat buigen.

Radio 1 liet vanochtend professor Ira Helsloot aan het woord. Deze bijzonder hoogleraar bestuur en veiligheid vertelde dat de registratie van slachtoffers in de eerste uren nooit op orde is te krijgen. Begrijpelijk ook, want als hulpverlener stel je natuurlijk altijd de prioriteit eerst hulp te verlenen en pas later op zoek te gaan naar iemands identiteit. Of zoals Helsloot het vanmorgen zei: “Je kunt als overheid beter gewoon vertellen, let op: het gaat ons zeker acht uur kosten voor we iets zinnigs kunnen zeggen over registratie, want de eerste prioriteit is het redden van mensen, niet het zoeken van iemands identiteit.”

Kijk, dat is nou heerlijk duidelijke communicatie. Natuurlijk is het bij een ramp heel erg voor familie, vrienden, etc dat er onduidelijkheid is over je dierbare. Toch is dat onvermijdelijk, bij elke ramp. Bij de vuurwerkramp in Enschede, het treinongeluk in Amsterdam; overal gebeurde hetzelfde. Overigens is dat wereldwijd het geval.

Een ramp is niet voor niets een ramp

We moeten daarom ophouden om te denken dat alles te regelen en organiseren is. Je kunt als overheid, hulpverleningsinstantie, bedrijf of instelling tijdens een ramp nooit helemaal honderd procent goed communiceren. Ook niet met supersnelle social media. Natuurlijk, iedereen moet zo goed mogelijk zijn of haar best doen, maar een ramp is niet voor niets een ramp. Crisiscommunicatie is heel erg belangrijk en moet goed en snel geregeld worden, maar het kan vaak niet alle vragen wegnemen, zeker niet in de eerste uren van een crisis. Het wordt tijd dat we dat iets meer accepteren.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer