02.11.12

De “conversatie-fotograaf”

Voor mij is fotografie “fun” en ik vond het leuk om een cursus te volgen aan de Fotoacademie in Rotterdam. Beroepsfotografen benijd ik echter niet. Hoe overleef je in een markt die overspoelt met amateurfotografen, tot de tanden gewapend met de nieuwste apparatuur? Iedereen is immers “fotograaf”. En dan heb ik het nog niet over de daling in printoplages.

Van uitdaging naar kans

Naast uitdagingen zijn er ook veel kansen. Internet kent geen grenzen, een fotograaf kan werk dus letterlijk over de hele wereld etaleren. Het aanbod van online toepassingen waarmee dit kan is legio (bijv. Jux, Flickr, Facebook). De kunst is, waarom komen mensen bij jou terug? Daar heeft fotograaf William Rutten iets leuks op gevonden. Via zijn Facebookpage verloot hij wekelijks prints van zijn mooiste foto’s. En dat zijn geen lullige snapshots maar meesterwerken van sterren als Madonna, Morgan Freeman en Jennifer Lopez (al dan niet gesigneerd). Even delen/liken en wie weet is Madonna voor jou. Daarnaast post hij regelmatig werk uit de “oude” doos, waaronder oude originele prints van Brad Pitt. Leuk gevonden, want daar gaan mensen over praten en posten. Een fotograaf die deelt en online contact zoekt met fans: de “conversatie-fotograaf” is ontstaan.

Holleeder

Onderstaande foto– gemaakt door Rutten – staat op de cover van fotografiemagazine Focus. Plaats eens een a4-tje over de linker en rechterzijde van Holleeder’s gezicht en ontdek zelf waarom dit een bijzondere plaat is.

Holleeder

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer