02.07.12

Social Media: niet Iniesta, maar Pirlo beste speler van het EK 2012!

De Europese voetbalbond UEFA heeft vandaag de Spaanse voetballer Andrés Iniesta uitgeroepen tot beste speler van het EK. Een terechte beslissing van de UEFA? Of falen ze ook hier en is het toch de Italiaanse regisseur Pirlo? Met deze vraag in de hand heb ik een klein online onderzoek gedaan. En…ja hoor, mijn vermoeden werd bevestigd: Pirlo is volgens social media de beste speler van dit EK!

Pirlo versus Iniesta
28% van alle berichten (verspreid via Twitter, Facebook, Hyves, blogposts etc.) over Pirlo waren positief tijdens dit EK. Voor wat betreft Iniesta waren dit er 20%. Een gat van 8%! Over Pirlo is ook veel meer online geschreven. 24.244 berichten versus 12.767 berichten die over de Spanjaard gingen.

overzichtcoosto

Ronaldo versus Balotelli
Je ziet dat er twee piekmomenten zijn als het gaat om tijdstippen waar er veel online gesproken werd over de topvoetballers van het EK 2012. Opvallende pieken zie je over de Portugese stervoetballer Ronaldo op 17 juni. Jawel, de dag van Nederland – Portugal. En over de Italiaan Balotelli op 28 juni (Duitsland- Italië). Over Ronaldo zijn de berichten op de dag van ons Waterloo vooral negatief. Positiever waren de Nederlanders over Balotelli tijdens/na Duitsland – Italië. Natuurlijk, want toen knalde hij met een kanonskogel onze aartsvijanden eruit.

sentiment

Spel of ijdelheid?
Nu is natuurlijk de vraag of je aan de hand van dit onderzoek kan bepalen wie de beste voetballer van het toernooi is. Want gingen de negatieve berichten over Ronaldo over zijn spel, of over zijn ijdelheid?

Leuke pilot
De UEFA zal deze elektronische hulpmiddelen in iedere geval niet zo snel inschakelen. Maar wordt het niet hoog tijd om dit soort beslissingen ook “Sociaal” te nemen? Dit zou een leuke pilot zijn voor de UEFA om wat moderner over sport na te gaan denken. Speler van het EK 2016 verkiezen door Social Media raad te plegen. Wat vind jij?

Coosto
Dit onderzoek is uitgevoerd met Coosto. Coosto is een Social Media Monitoring Tool en monitort social media waaronder Twitter, blogs, fora en Hyves. Meer dan 375.000 bronnen worden dagelijks bezocht en geïndexeerd. We hebben ons in dit onderzoek alleen gericht op online berichten uit Nederland.

 

Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer