03.07.12

Scheepvaart krijgt te weinig grip op het CO2-monster

Misschien ben ik naïef, maar eigenlijk dacht ik al een tijdje dat we in Nederland minder CO2 uitstoten dan, pak ‘m beet, vijftien jaar geleden. Duurzaamheid lijkt immers al ingeburgerd en met energielabels, groene stroom, hybride auto’s en oplaadpalen dacht ik dat we het CO2-monster toch echt al een kopje kleiner aan het maken waren. De vervuiling kwam natuurlijk nog wel uit andere landen, maar toch zeker niet uit Nederland…

Dat blijkt echter niet te kloppen. De uitstoot van CO2 in Nederland is gestegen van 160 miljoen ton in 1990 naar 170 miljoen ton in 2009. Meer dus in plaats van minder! Een stukje misperceptie van mijn kant of is het miscommunicatie? De groei in CO2 wordt grotendeels veroorzaakt door de transportsector, die met negentig miljoen ton echt flink bijdraagt aan de uitstoot. En dan blijkt dat de scheepvaart daarvan het grootste deel van haar rekening neemt.

 Miscommunicatie

‘Scheepvaart remt Nederland in CO2-reductie’. Zo meldde Nieuwsblad Transport gisteren. Als ik zoiets lees, snap ik wel een beetje waar die miscommunicatie vandaan komt. Remmende reductie, ik moet zo’n kop minstens twee keer lezen om deze goed te begrijpen.  Er had ook kunnen staan: ‘Scheepvaartindustrie grootste vervuiler van Nederland’.  Niet leuk, maar wel duidelijk. Bovendien – en dat vind ik het belangrijkste –  ik zou graag willen dat de scheepvaartindustrie die vervuiling eens harder en beter aanpakt. Duurzaamheid is in tal van industrieën al lang gemeengoed, maar nog veel te weinig in de scheepvaart.  Wanneer ’s werelds grootste containerrederij Maersk langzamer gaat varen, dan is dat niet vanwege het milieu, maar vanwege de portemonnee. Jammer.

Schoon vervoer

Natuurlijk, vervoer over water is in verhouding veel schoner dan over de weg, maar dat betekent nog niet dat je achterover hoeft te leunen. Vervoer over water heeft echt geweldige voordelen. Ik zie echter weinig actie in de scheepvaartindustrie om duurzaamheid écht tot een speerpunt te maken. Althans, ik lees er te weinig over. Dat gaat bovendien geld kosten, want de invoering en de hoogte van de CO2-tax hangt nog steeds boven de maritieme markt. Ik weet zeker dat het bericht van gisteren over de uitstoot straks terugkomt aan de politieke onderhandelingstafel. Een beetje tegengas, in de vorm van communicatie over milieubesparende initiatieven, komt dan goed van pas.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Associate Consultant

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer