10.07.12

Politiek reces voor de campagnestorm

De rust keert even terug in ons kikkerlandje. De meeste sportvelden zijn gesloten. Theaters hebben hun deuren dichtgedaan. Het geklaag van boeren en strandtenthouders staat op het punt van beginnen. Geen vergaderingen meer van politieke partijen in gemeenten, provincies en Tweede en Eerste Kamer. Een lange zomer van zo’n anderhalve maand staat er aan te komen. Juli en augustus, de maanden van recessie en vakantie. Daarna het verkiezingsreces.

Politieke stabiliteit?

De laatste wijzigingen in de verkiezingsprogramma’s zijn verwerkt. De kandidatenlijsten van de politieke partijen staan vast. De eerste (menselijke) spotjes van partijleiders zijn te zien. Een enkele verkiezingsaffiche zie je in de provincie. Het is begin juli. Nog twee maanden voordat er landelijke verkiezingen zijn. De vijfde keer in tien jaar mogen we naar de stembus om een nieuw parlement te kiezen. Van politieke stabiliteit lijkt geen sprake in Nederland. In verhouding zijn we het Europese land dat het vaakst naar de stembus gaat. Daar kan aardig op bezuinigd worden!

Kleine uurtjes

Donderdagavond 05 juli om 00.00 uur is de klok in de Tweede Kamer stilgezet. Het parlementaire jaar ten einde, alleen werd er nog tot in de kleine uurtjes doorvergaderd en gestemd. De laatste week moet er schijnbaar veel gebeuren en besloten worden. Besluiten waarvan men nu al verwacht dat ze na 12 september linea recta de prullenbak in gaan. Over efficiency gesproken.

Heilig reces

En u verwacht natuurlijk dat direct deze week de verkiezingscampagne gaat losbarsten. Want de politici hebben alle tijd voordat het parlementaire nieuwe jaar weer gaat beginnen.  Maar niets van dit alles. De vakantie en het reces lijken heilig te zijn. Dus wat dat betreft gaat u de komende zomermaand niets missen.

550.000 rode rozen

Of u moet tegen één van de 550.000 rode rozen aanlopen die deze zomer  door de PvdA worden uitgedeeld. Of wat te denken van het vakantiekaartje van GroenLinks dat zij gaan uitdelen op Schiphol. Let wel op, want ze staan alleen bij vakantiebestemmingen die gekozen worden door GroenLinkssympathisanten. D66 zoekt het deze zomer in flyers en frisbees. En de ChristenUnie gaat de Nederlandse familiecampings af met een ijscobusje.

Creativiteit

U ziet: de nodige creativiteit is ontwikkeld om uw stem te krijgen. CDA en VVD houden past echt zomerrust, want zij beginnen hun campagne half augustus. Vanaf dat moment gaan alle partijen pieken en halen ze alles uit de kast om u in die vier weken tot 12 september te overtuigen waarom zij uw stem moeten krijgen. Misschien een mooie periode om op vakantie te gaan.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer