09.07.12

Fans worden ambassadeurs dankzij social media

Wanneer we met klanten praten over social media staan vaak drie vragen centraal: Welke investering is nodig? Wie gaat het doen? Hoe gaan we om met negatieve reacties?

Hou die vragen even vast, terwijl je je laat inspireren door onderstaand voorbeeld. Want dit initiatief levert wat op, is slim georganiseerd en draagt bij aan het (positieve) imago van de organisatie.

Gemeenschappelijke drive

Grote sportteams (betaald voetbalorganisaties, sportbonden etc,) hebben vaak een grote achterban. Mensen met een gemeenschappelijke drive: passie voor de sport of voor een team. Dit zijn potentiële ambassadeurs. Hoe kun je die ambassadeurs nu beter mobiliseren en benutten voor jouw organisatie?

Van fans naar ambassadeurs: Devils Army

The New Yersey Devil’s (NHL IJshockey) startte in februari 2011 een pilot onder de naam ‘Mission Control’. Doel van de pilot: meer interactie creëren tussen het team en de fans. Het management zocht het dichtbij huis. Een team van 25 trouwe fans werd geselecteerd om de pilot Mission Control verder handen en voeten te geven. Het team van vrijwilligers, The Devils Army, kreeg een eigen onderkomen in het Prudential center, de vaste thuisbasis van het ijshockeyteam. In dit social media center werkt het team in shifts en houdt zich bezig met monitoring van sociale netwerken, het beantwoorden van vragen, het delen van exclusieve content over het team en bloggen. Interactie met de fans dus. Deze aanpak was zo succesvol dat hier letterlijk een nieuw business model uit is ontstaan.

Investering

The Devils Army werkt vrijwillig in ruil voor vrijkaarten en wat merchandise (kleding e.d.). Een mooie combinatie toch? Fans willen niets liever dan zo dicht mogelijk bij hun helden komen en het team wil zijn fans zo goed mogelijk bedienen.

Opbrengst

Een pilot als Mission Control is gewaagd. Want wat heeft het nu eigenlijk opgeleverd? In een jaar tijd (februari 2011 – februari 2012):

  • Volgers Twitter:  van  5.000 Twitter-volgers naar 46.000 (juli 2012: 96.000)
  • Facebook-fans:  van 56.000 fans naar 244.000 (juli 2012: 302.000)
  • Nominatie ‘Mission Control’ voor PR Week Award
  • ‘Mission Control’ als ‘lead’ in gesprekken met sponsors. Mission Control is interessant voor sponsors, omdat die via het programma in contact kunnen komen met fans. Dit leidt tot nieuwe sponsorovereenkomsten of uitbreiding van bestaande overeenkomsten (extra omzet $ 500.000).
  • Geen sponsored tweets, maar give-aways en promoties/acties via Twitter of Facebook

Sportbonden, grijp die kans!

Zijn we in Nederland ook al zo ver als in de VS? Laten we betaald voetbal even als voorbeeld nemen. Volgens dit onderzoek hebben Feyenoord, Ajax en PSV miljoenen fans in Europa. Ook op social media-gebied zijn de teams goed vertegenwoordigd. Dit is waardevol voor potentiële sponsors. We weten immers dat bedrijven steeds meer afstappen van traditionele manieren van adverteren en meer willen investeren in social media. Volgens mij hebben de grote clubs daarmee een enorme troef in handen.

Nu zijn de grote clubs al wat verder, maar ook bij bonden valt nog veel winst te behalen. De grote bonden in Nederland hebben enkele honderdduizenden leden. Grijp die kans, zou ik zeggen!

Aan de slag

Wil je met ons sparren over sport en pr of over een strategische aanpak op het gebied van social media? Stuur gewoon een mailtje als je iets minder haast hebt. We helpen je vanuit een enorme passie voor sport en ervaring met opdrachten voor verschillende klanten.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer