28.07.12

Crisis is de sleutel tot succes

Ruim tweederde van de communicatiedirecteuren wereldwijd beschouwt ervaring in crsisismanagement als belangrijkste factor voor succes. Dit blijkt uit onderzoek van Weber Shandwick. Wie eenmaal met zijn bedrijf een hoop ellende heeft gehad, voelt zich kennelijk sterk genoeg om de wereld aan te kunnen.

Wat mij opvalt uit het onderzoek is dat de meeste communicatie directeuren vinden dat het inzetten van een MVO-communicatiespecialist (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) cruciaal is om de bedrijfsreputatie te herstellen.Een misvatting, denk ik.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen behoort natuurlijk al lang onderdeel te zijn van elke onderneming. Steeds meer bedrijven zien dat gelukkig in. Je reputatie wordt echt niet gered door in tijden van crisis ineens de mvo-troefkaart te spelen. “We snappen het niet, we zijn altijd zo goed voor onze mensen en het milieu!” Dat gaat alleen maar tegen je werken.  MVO moet in alle verzels van je bedrijf zitten. Geen woorden maar daden..

Responsiveness

Een bedrijf wordt beoordeeld op de wijze waarop het met een crisis omgaat. Als je het goed doet, kan je reputatie echt een flinke positieve boost krijgen. Het is daarom zaak om goed voor de dag komen. Wat moet je dan doen? Nou, gewoon snel en inhoudelijk goed reageren. Doe wat je belooft en behandel je omgeving zoals jezelf behandelt wilt worden. ‘Responsivesness’ noemt Frank Peters dat in zijn nieuwe  – zeer leesbare – boek ‘Reputatie onder druk’.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Associate Consultant

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer