03.07.12

15 redenen waarom elk bedrijf een blog moet hebben en 1 reden waarom niet

Dat een blog je bedrijf kan laten opbloeien hoef ik je niet te vertellen toch? Je weet ook vast al wel dat bloggen je de crisis kan doorhelpen. En je kent ze vast allemaal; de succesverhalen van ondernemers die een blog begonnen en hun omzet Skyhigh zagen gaan. Wauw…dat bloggen is me wat. En toen werd het stil….je hebt nog steeds geen eigen Blog. Het valt ook niet mee. Het kost inderdaad tijd. En ja, je moet wat investeren in het opstarten van een blog. Ik ga in deze Blogpost een poging doen om jouw laatste twijfels weg te nemen om te gaan bloggen. Waarom? Omdat ik zeker weet dat het jouw bedrijf op lange termijn extra omzet gaat opleveren. En dan denk je terug aan deze blog en huur je mij misschien wel in;), omdat ik jou aan het bloggen heb gekregen. En zo werkt het.

Laten we snel beginnen. Ik geef je 15 redenen om te gaan bloggen. En 1 om dit niet te doen. Laten we met de laatste aftrappen.

1 Reden om niet te gaan bloggen:

  1. Je product/dienst levert slechte kwaliteit. Klanten zijn er over het algemeen niet tevreden over. STOP hier met lezen. Bloggen heeft geen zin. Steek je energie en aandacht in je product/dienst.

15 redenen waarom jouw bedrijf moet bloggen:

  1. Google lust je rauw. Wat? Ja, rauw. Doordat je met regelmaat verse, waardevolle informatie verstrekt via jouw blog zal Google jouw blog steeds hoger waarderen. Potentiële klanten zullen je hierdoor steeds makkelijker vinden!
  2. Win van je concurrent. Jij blogt. Jouw concurrent niet. Jij laat regelmatig op je blog zien dat je kennis en passie hebt voor het vak. Jouw concurrent niet. Waar koopt de moderne consument? Precies ja.
  3. Duurzame relaties aangaan. Offline vertel je vaak trots over je bedrijf en door netwerken lukt het je vaak om duurzame relaties op te bouwen. Ga hier vooral mee door. Door te bloggen kun je dit ook online doen. Je hebt online een stem. Hiermee kun je langdurige relaties opbouwen.
  4. Gesprek aangaan met klanten en prospects. Luister naar je klanten en prospects. Van hen kun je enorm veel leren. Via een blog kun je een gesprek aangaan met ze. Je kunt erachter komen wat ze willen en hoe ze jou zien. Tuurlijk…dit doe jij al lang. Jij weet precies hoe klanten over je denken. Waarom heb je het nu dan zo rustig?
  5. Bloggen helpt je de crisis door. Laat jezelf horen! Blijf niet in een hoekje zitten jammeren. Laat zien en horen waarom consumenten bij jou moeten kopen! Overtuig ze door het te laten zien. Door te bloggen!
  6. Haal nieuwe klanten binnen. Bloggen is een zeer onderschatte salestool. Niet voor niets zijn de voorbeelden van blogmiljonairs steeds makkelijker te vinden. Op een blog toon je je kennis en passie voor het vak. Het is echt. Geen reclamecampagne. Nee, je toont aan nieuwe klanten betrokkenheid. Bovendien zullen veel meer prospects jou vinden via je blog. En “massa=kassa”, zei John de Mol ooit.
  7. Claim je autoriteit in een bepaalde niche. Verkoop je biologische wijn? Ga hierover bloggen en over een jaar ben jij de Nederlandse autoriteit op het gebied van biowijnen. Omzet groeit. Media belt zelf op om interviews te doen. Je wordt gevraagd door toprestaurants om hen te adviseren. Je schrijft een boek. De wereld ligt aan je voeten…
  8. Goedkoop. Een blog opzetten en beginnen is vrij voordelig. Je kunt er geen buil aan vallen. En dat in vergelijking tot andere PR/Marketing/Sales activiteiten, die vaak een veelvoud kosten.
  9. Geeft vertrouwen. De moderne klant eist transparantie. Door een blog te beginnen doe je eigenlijk de gordijnen open. Je geeft klanten inkijk in de organisatie. Op termijn zorgt dit voor vertrouwen bij de klant. Buitenstaanders zien je bedrijf als een transparant, mooi bedrijf.
  10. Jij maakt de media ook tijdens een crisis. Heb je iets te vertellen? Hoe doe je dat nu? Je belt een journalist op? En die maakt er dan een eigen verhaal van. Dit hoeft niet meer. Op jouw blog, vertel je jouw verhaal. Er zit niemand tussen. Geen ruis. Erg belangrijk bij een eventuele crisis. Jij maakt de media.
  11. Bereik is geld. Door te bloggen vergroot je je bereik. Het aantal ogen die jouw berichten zien zal stijgen. En bereik is geld. Dus hoe meer bereik, hoe meer geld je hiermee kunt verdienen. Ebooks, advertenties, webinars enz.
  12. Bespaar tijd voor veel gestelde vragen te beantwoorden op je blog. Krijg je vaak dezelfde vraag van je klanten? Dan kun je de vraag nu een keer beantwoorden op je blog en klanten hiernaar toe sturen. Scheelt een hoop tijd en de klanten krijgen zo een uitgebreid antwoord.
  13. Werf goede, nieuwe werknemers. Op een blog laat je niet alleen zien waar je goed in bent, maar ook hoe jouw bedrijfscultuur is. Hiermee werf je makkelijker de juiste mensen. Zij komen naar jou toe en niet andersom. Scheelt weer geld en tijd.
  14. Vorm je mening over lastige onderwerpen. Wanneer je een moeilijke vraag aanvoelt komen. Kun je je mening testen op een Blog. Je schrijft je mening op, wat al zeer verhelderend kan werken. En je krijgt er reacties op. Je kunt zo op een eenvoudige manier een goede mening vormen over een lastig onderwerp.
  15. Het is leuk! Last but not least. Hoe meer je gaat bloggen, hoe leuker het wordt.
Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer