07.06.12

Plofkip en jouw merk in een radiospot

Wakker dier is weer begonnen me het uitzenden van hun plofkip radiospotjes. Deze keer zijn het de bedrijven (merken) Kentucky Fried Chicken (KFC), Subway, Dr. Oetker en Iglo die onder vuur worden genomen.

Volgens het persbericht van Wakker Dier werkt  de ‘shaming’ strategie goed. Bedrijven die er eerder van langs kregen, hebben namelijk beterschap beloofd zoals Unox (Unilever), Olvarit babyvoeding, Wagner Pizza en Struik. Die worden nu zelfs in zogenaamde ‘faming’ radio spotjes genoemd omdat ze gestopt zijn met het gebruiken van plofkippen.

Stilzwijgen uit angst
Veertig bedrijven die zogenaamde plofkippen in hun producten stoppen zijn al vanaf januari gewaarschuwd. Ze kregen allemaal een brief van Wakker Dier: of ze maar wilde stoppen met die plofkippen. Verrast kunnen de vier bedrijven die nu geshamed worden dus niet zijn. Toch lijkt het daar wel op. Als ik op hun website of Facebookpagina kijk, reppen ze met geen woord over het ‘verzoek’ van Wakker Dier. Daardoor wekken ze de indruk dat het ze niet deert. Maar niets zal minder waar zijn. Het is natuurlijk heel vervelend om zo in het openbaar onder vuur genomen te worden. Er is klaarblijkelijk gekozen om zich reactief op te stellen. Dat kan in sommige gevallen een prima strategie zijn. Ik denk dat genoemde bedrijven ook erg naar elkaar kijken. Als de anderen zich stil houden dan doen wij dat ook. Iedereen is namelijk bang om als eerste naar buiten te treden en een reactie te geven. Je bent namelijk katvanger voor de rest als je niet uitkijkt. Liever een ander merk in de krant in relatie tot de plofkip dan wij, is dan de gedachte.  Het is al erg genoeg dat we in een radiospotje zo worden weggezet. Laten we niet gaan roeren in deze vlek.

Doe niet alsof je niets door hebt
Maar in dit geval zou ik niet kiezen voor radiostilte of een totaal reactieve aanpak. Ik zou altijd ergens op mijn website (aan de bron) actief inspelen op deze aanval. Uitleggen, toelichten, het maakt niet uit als je maar niet net doet alsof je niet door hebt dat deze kwestie speelt. Je hoeft daarmee echt niet te wachten tot je kunt melden dat je de plofkip afzweert. Toelichten dat je de weg daar naartoe aflegt is ook prima. Albert Heijn deed dat prima in dit artikel in De Stentor. Natuurlijk is het weer extra aandacht waarmee je in verband wordt gebracht met iets negatiefs maar het stelde Albert Heijn in staat de eis van Wakker Dier in een perspectief te plaatsen en te vertellen welke stapjes zij ondernemen.

Dat bedrijven de aanklacht van Wakker Dier wel degelijk serieus nemen blijkt uit het feit dat Unox en Struik de plofkippen nu bannen of hebben beloofd dat snel te gaan doen en dat wél actief melden in een brief of op hun website.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer