12.06.12

Hoe betrek ik fans via social media?

Het is misschien wel de ultieme vorm van je fans betrekken via social media. Het Uruguayaanse ministerie van Toerisme riep de hulp in van sportliefhebbers bij het ontwerpen van een T-shirt voor de Uruguayaanse delegatie die komende zomer aanwezig is op de Olympische Spelen in Londen.

Blauwe lucht
Op Facebook konden fans hun favoriete foto uploaden met daarop een blauwe lucht. Hemelsblauw is namelijk een van de hoofdkleuren van de vlag van Uruguay, en la celeste (vrij vertaald: de hemel) al jaren de bijnaam van het nationale voetbalteam van Uruguay.

Talloze foto’s
En jawel, talloze foto’s kwamen tot dusver binnen. Een selectie daarvan wordt deze zomer gepresenteerd, verwerkt in een ongetwijfeld zeer bijzonder en origineel ontwerp waarmee de Uruguayanen in Londen veel aandacht zullen trekken.

Rotterdam Basketbal
Het initiatief deed me ergens denken aan de actie waar Rotterdam Basketbal eerder mee kwam. De basketbalclub uit de Maasstad initieerde een bijzonder sponsorconcept dat extra geld in de clubkas moest brengen. Sponsors konden een blokje van 1 x 1 cm. kopen op het shirt waarin de club z’n wedstrijden afwerkt. Het resultaat viel qua geld ietwat tegen, omdat het uploaden van de foto’s moeilijk bleek en het betaalsysteem niet helemaal goed functioneerde. Maar met een opbrengst van ruim € 20.000, ruim 10.000 bezoekers van de website van de club in een week en goede score qua media-aandacht kan de actie toch als geslaagd worden beschouwd.

Originele manier
Ik ben benieuwd naar het Uruguayaanse resultaat. Maar hoe het T-shirt er ook uit mag zien, de actie is alleen al geslaagd dankzij de interactieve, inspirerende en originele manier waarop de Uruguayanen hebben geprobeerd hun sportfans bij het evenement te betrekken.

Terug naar overzicht

Auteur

Ruud Bijl

Ruud Bijl

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer