01.06.12

Fietsen zonder licht blijft gevaarlijk

Hoe snel moet je soms je zo zorgvuldig voorbereid beleid wijzigen? Bij het Openbaar Ministerie kan dat heel snel. Binnen vijf uur als het moet. Liet op vrijdagochtend 1 juni het landelijk parket weten dat er geen gerichte controles meer zouden komen op fietsen zonder licht, bellen in de auto en het niet omdoen van veiligheidsgordels, een paar uur later liet opperbaas Opstelten (minister van Veiligheid en Justitie) weten dat hier geen sprake van kan zijn.

En het was allemaal zo zorgvuldig gedaan door het OM. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) had een gedegen rapport uitgebracht. Het SWOV, een zeer toonaangevend onderzoeksbureau, had geconstateerd dat niet gebleken is dat fietsen zonder licht veel gevaarlijker is dan mét. En dit zou ook zo zijn voor wat betreft rijden zonder gordel, niet handsfree bellen en ook voor het niet dragen voor een motorhelm. Mooi dacht het OM, dan kunnen we onze manschappen op belangrijkere zaken zetten. Zoals gerichtere controle op hardrijden en het gebruik van alcohol en drugs in het verkeer. Want dat is toch veel gevaarlijker!

Het dagblad Trouw kreeg deze beleidswijziging als primeur. Een zucht van verlichting ging inderdaad hedenochtend door velen heen. Zeker bij het fietsende deel van Nederland. Want hoe troosteloos is het toch als er ergens in de donkere dagen voor Kerst zo’n tien tot vijftien agenten op de hoek van een straat staan om fietsers aan te houden. “U heeft geen goed licht en krijgt een bekeuring”. Troosteloos omdat je als fietser in dit land toch al aangeschoten wild bent voor de automobilist, met of zonder licht. En troosteloos omdat je weet dat deze agenten toch tot veel meer in staat zijn dan een bekeuring uit te schrijven voor fietsers zonder licht.

Maar helaas, de beleidswijziging was toch niet zo communicatief doordacht. Want als je roept dat de politie iets niet meer gericht gaat controleren, dan weetje  dat de Nederlander er dan ook gelijk met de pet naar gaat gooien. Dus nog meer fietsers zonder licht, nog meer handsfree bellers en brommerrijders zonder helm. En elk weldenkend mens weet dat dit ongetwijfeld zal leiden tot meer ongevallen.

Maar wat misschien nog wel bijzonderder is: de hoogste baas, de minister, wist van niets. En we weten allemaal dat minister Opstelten zowel de grote als de kleine overtreder wil blijven aanpakken, want de kleine overtreder kan wel eens een hele grote worden. Deze opstelling van de minister had het OM natuurlijk moeten en kunnen weten.

Zo verwonderlijk is het dan ook niet dat na een paar uur de minister het OM heeft gedwongen terug te komen op deze dwaling. Het naam van zijn ministerie is niet voor niets bij het aantreden van dit kabinet gewijzigd in het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Veiligheid staat bij de minister voorop.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer