18.05.12

Serious stuff: donorregistratie via Facebook

Hoe zit dat bij jou? Sta je geregistreerd als donor? Of weet je eigenlijk niet meer wat je ooit invulde, toen je 18 jaar oud was en je donorcodicil ontving? Sinds twee weken kan je je registratie regelen via Facebook. Nederland is het vierde land waar Facebook de donorregistratie vergemakkelijkt met een speciale tool. Naar mijn idee een mooie aanvulling op de ‘ver van je bed-show’ campagne via de massamedia.

Al een tijdje wordt de JaofNee campagne gevoerd in Nederland, ook via de Facebook fanpagina . Sinds kort kunnen Facebook-gebruikers niet alleen laten zien dat ze het ‘leuk’ vinden, maar kunnen zij zich ook meteen registreren als donor. Diezelfde registratie kan vervolgens gedeeld worden (met motivatie) in je eigen timeline in Facebook. Hoe dat werkt in de Verenigde Staten? Dat laat Facebook zien in dit filmpje

Het zet je aan het denken
Veel mensen overwegen pas orgaandonor te worden op het moment dat ze er van dichtbij mee worden geconfronteerd; iemand die ze kennen heeft een transplantatie nodig en opeens besef je hoe belangrijk het is dat er donoren zijn. Zo werkt dat nou eenmaal bij mensen.

En nu kan je dus op een vrij ‘natuurlijke’ manier in de timeline zien wanneer één van je Facebook-vrienden zich opgeeft als donor. Het sterke hiervan is dat je op deze manier eerder met dit maatschappelijke issue in aanraking komt. Grote kans dat je dan eerder over orgaanregistratie gaat nadenken. Zo’n Facebookpost van een bekende zet je simpelweg eerder aan het denken dan een radio- of televisiespot.

Persoonlijk
Zoals altijd: er zullen mensen zijn die deze ontwikkeling een goede zaak vinden, maar ook die er helemaal niets in zien. Het blijft een persoonlijk issue. Waarschijnlijk zullen met name de mensen die zich wél inzetten als donor, daar enthousiast melding van maken op Facebook. En vind je het te persoonlijk om te delen? Dan doe je het niet. Zo simpel is het.

Kracht van Facebook
Ik vind het een mooie zaak dat zo’n machtig communicatiemedium als Facebook tools biedt om een maatschappelijk issue op de kaart te zetten. Nederland is het vierde land (na de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Australië) waar je via de Facebook timeline kan laten zien dat je kiest voor donor registratie.

“We never could have anticipated that what started as a small network would evolve into such a powerful tool for communication and problem solving. As this happens, we hope to build tools that help people transform the way we all solve worldwide social problems.” – Mark Zuckerberg

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer