23.04.12

Wat Steve Jobs en Rocky Balboa gemeen hebben

Rocky Balboa was een derderangs bokser met een missie om de beste bokser ter wereld te worden. Hij ging het avontuur aan en won. Steve Jobs was een mislukte student, die de missie had om elk huis te voorzien van een gebruiksvriendelijke computer. Hij ging het avontuur aan. Apple won.

Steve Jobs en Rocky Balboa hebben dus veel gemeen. Ze zijn beide helden in een spannend verhaal. Het verhaal van Steve Jobs is te vergelijken met het scenario van Rocky. Trouwens niet alleen met het verhaal van Rocky, maar met het filmscenario van het gros van de Hollywood producties. Kijk maar:

• De held zwemt tegen de stroom in.
• Gaat het avontuur aan.
• Krijgt onderweg veel tegenstand.
• Volbrengt de missie en is de held.

Mensen smullen van verhalen. Ze luisteren er graag naar. Ze onthouden verhalen. Identificeren zich graag met de held van het verhaal. Ze vertellen verhalen door. Ze worden fan van verhalen. Zo’n corporate story is dus zo gek nog niet…   Volgens mij heeft elk bedrijf een prachtig verhaal in zich. Ze worden alleen vaak niet herkend en niet verteld. Zonde! We hebben inmiddels meer kanalen dan ooit om dit verhaal te verspreiden. Blogs, Youtube, Facebook, Twitter enz. Laat deze kans dus niet liggen!

Hieronder nog een paar voorbeelden van corporate stories, die ook zo het scenario kunnen zijn voor een speelfilm.

Jake Burton vond skiën maar saai. Hij bedacht het snowboarden. Mensen vonden hem maar raar. Met twee voeten op een ski? Jack bleef toch stug doorgaan, gaf veel snowboard demo’s en ging zelf snowboards produceren. Uiteindelijk won Burton.

Olcay Gulsen is Nederlands meisje van Koerdische komaf. Ze heeft het niet makkelijk in haar jeugd. Toch begint ze een modelabel. Haar missie is om fashion aan te bieden voor een betaalbare prijs. Ondanks haar komaf en leeftijd lukt het haar. Supertrash wint.    Bekijk hier de KRO Profiel uitzending over Olcay Gulsen.

Wat is jouw verhaal? En hoe ga je dit verhaal vertellen? Ben erg benieuwd!

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer