27.04.12

Schrijf je Corporate Story in 2 eenvoudige stappen: De monomyth

Deze post is gebaseerd op de Monomyth (als je tijd hebt google dit begrip!). Dit is het patroon dat gebruikt wordt als globaal script voor veel Hollywoodfilms zoals bijvoorbeeld, Rocky en Star Wars. We gaan een uitgekleede versie van de Monomyth als kapstok voor ons eigen heldenverhaal gebruiken. Onze corporate story in 2 eenvoudige stappen:

1. Identificatie van de held
– Wat zijn jouw meest uitgesproken eigenschappen? Bijvoorbeeld: Ben je introvert of extravert? Ben je avontuurlijk of zeer gecontroleerd? Eigenwijs of volgend? Perfectionistisch of slordig? Creatief of geordend? IJdel of authentiek?
– Wat zijn jouw grootste irritaties? Bijvoorbeeld: Luiheid, arrogantie, slechte kwaliteit van een bepaald product, saaiheid…enz.
– Passies? Waar ga jij harder van praten? Bij welke activiteit vergeet je de tijd? Waar hebben andere mensen het over, wanneer ze het over jou hebben?

2. Bepaal jouw filmscenario
– Held. Beschrijf jezelf doormiddel van de zojuist gevonden eigenschappen.
– Missie. Waarom bestaat jouw bedrijf? Waar kom je ‘s-morgens je bed voor uit? Wat is jouw grootste doel?
– Tegenstanders Wie staan lijnrecht tegenover je? Wie of wat weerhoud je van je doel?
– Medestanders Zakelijke partners, klanten, vrienden.

– Doel Wanneer is jouw missie geslaagd en is de film afgelopen met een happy end?

Kort voorbeeld Corporate Story Apple
Steve Jobs (de held) was een creatieve, perfectionistische, mislukte student met een visie. Hij had een droom (de missie) om de beste, gebruikvriendelijkste en best uitziende computer ooit te maken. Hij nam het op tegen de technerd: Bill Gates (tegenstander) van Microsoft. Zij maakte lelijke, ongebruiksvriendelijke, rommelige producten. Steve Wozniak (medestander) was Steve zijn vriend in barre tijden, in zekere zin zijn mentor. Hij zorgde ervoor dat de onmogelijke ideeen van Steve werden uitgewerkt. Steve zorgde met de gekleurde IMac dat er een mooie Apple computer in veel huiskamers stond (doel). Hij won.

Nu jij…Wat is/wordt jouw verhaal? Een deel van je corporate story is waarschijnlijk al in het verleden gebeurd en een deel moet nog gebeuren. Gebruik dus je fantasie. Schrijf je verhaal op en lees hem elke maand weer even door. Dit is jouw verhaal. Vertel het rond! Doe aan storytelling!

Het schrijven van je eigen Corporate Story klinkt erg gemakkelijk. Toch is het erg lastig om je eigen verhaal te bepalen en op te schrijven. Bij BijlPR helpen we je natuurlijk graag met het opschrijven en laden van jouw Corporate Story.   

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer