27.04.12

Retailers missen de boot naar de ‘the new normal consumer’

Het meest vooraanstaande congres in ons land is ‘What’s going on in retail’ voor retailers en fabrikanten. Heerlijk en nuttig om een dag kennis te tanken in een markt waar wij als PR bureau ook actief in zijn. Veruit de meest boeiende spreker vond ik Simonetta Carbonaro. Ze is expert in consumenten psychologie, marketing strategie en design management en is als professor verbonden aan universiteiten in Zweden en Londen. Ze was heel duidelijk (ondanks haar Italiaanse Engels): consumenten willen een time out.

Consumenten zijn het overconsumeren zat. Het maakt ze verveeld. We zijn dan ook in een hoog tempo op weg naar ‘the new normal consumer’. En ze waarschuwt retailers. Want deze trend is al lang jaren aan de gang maar retailers misten alle tekenen die er al waren en passen zich nog maar mondjesmaat aan.

Opoffering wordt tevredenheid
Carbonara staat niet alleen. Want het al 17 jaar lopende onderzoek Brand Asset Valuator spreekt recentelijk van de grootste statistische verschuiving ooit in de houding van de verbruikers (VS): “We are moving from mindless to mindful consumption.” We denken beter na bij wat we kopen. We merken dat wat ooit voelde als opoffering (door consuminderen) na enige tijd gaat voelen als tevredenheid. En denk niet dat dit crisisgedreven gedrag is. Deze weg is al  ruim voor de crisis ingeslagen door grote groepen consumenten. Retailers die maar blijven ‘prijsknallen’ en de consument voor zich denken te winnen met nog meer ‘marketing gepush’ gaan de boot missen. En sneller dan menigeen denkt. Carbonara roept dan ook op tot een revolutie bij retailers.

Soberheid wordt hip
Soberheid is hip blijkt ook uit onderzoek van Booz & Co in de VS. Het Engelse woord voor soberheid is frugality en klinkt al hip eerlijk gezegd. Volgens dat onderzoek verlangt 65% van de consumenten naar een eenvoudiger levensstijl en hebben ze er genoeg van zich te omringen met altijd maar meer spullen. Bij de zogenaamde millenials – geboren tussen 1980 en 1995 – gaat het om 77%. In mijn volgende blogpost zal ik een paar prachtige voorbeelden geven van retailers die de boot al wel opgesprongen zijn. Voor wie niet kan wachten alvast een blogpost die al eens schreef over het kledingmerk Patagonia. Die zitten al een tijdje aan boord van de juiste boot.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer