04.04.12

Nooit meer niet roken campagnes op Nederlandse Tv

In Engeland is deze week een niet roken campagne gestart waarin wordt gewezen op de gevaren van meeroken door kinderen in de auto of thuis. In twee Tv-spots wordt stevig duidelijk gemaakt dat 80% van de zogenaamde ‘tweedehands rook’ onzichtbaar en reukloos is.

Dus roken bij een open raampje of deur helpt niet. Een heel groot deel van de tabaksrook verspreidt zich onzichtbaar in de ruimte en schaadt de gezondheid van anderen. Ik geloof in de wat angstaanjagende stijl waarbij een moeder thuis en een vader in de auto denken goed te doen maar niet doorhebben dat ze ondertussen hun kind in de zeer schadelijke tabaksrook zit. Ik geloof ook in de impact en de noodzaak ven het inzetten van het dure medium Tv. De NHS (National Health Service) als afzender van de campagne geeft dat ook aan in interviews. Ze hebben geen zin in geld over de balk smijten en ze weten uit onderzoek van alle campagnes die ze inzetten dat Tv werkt.

Verbod op Tv
In Nederland zien we geen niet roken campagnes meer op Tv. Mag niet meer van de minster van Volksgezondheid. Tv campagnes van de overheid werken niet volgens haar. Terwijl ook in Nederland de onderzoeken opgestapeld liggen waarin is aangetoond dat niet roken campagnes op Tv juist zeer succesvol zijn. De ook deze week gelanceerde campagne van STIVORO is dus alleen in print en outdoor te zien. Het is een mooie printcampagne met een verfrissende insteek. Hij wijst rokers op wat ze ook hadden kunnen doen met het geld als ze die 7.000 peuken het afgelopen jaar niet hadden gerookt. Op de drie campagnebeelden (steeds opgebouwd uit ongeveer 7.000 sigaretten) zien we een landschap met twee motors, de piramides van Gizeh in Egypte en een plank met designertassen en -schoenen van Mr Choo. Boodschap: verder roken of over een jaar een nieuwe motor voor de deur?

Ik ben er geen voorstander om alle niet roken campagnes dus maar op Tv te gooien. Maar het is te gek voor woorden dat als vanuit gezondheids- en communicatiedoelen blijkt dat Tv het meest effectief ingezet kan worden, dat per definitie niet kan. Dat is kortzichtig en gaat uiteindelijk weer een stijging van het aantal rokers in ons land opleveren.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer