16.04.12

Het succes van een eenvoudige nieuwsbrief

Op deze plaats schrijf ik geregeld over het feit dat ik het jammer vind dat veel bedrijven uit de Rotterdamse haven hun communicatie niet altijd goed op orde hebben. Ik vind dat vooral jammer omdat ik zie dat er veel prachtige dingen gebeuren waarvan ik zeker weet dat een groot publiek die interessant vindt. Iemand die al meer dan tien jaar maritieme bedrijven een prachtig podium biedt is Piet Sinke. Zijn dagelijkse nieuwsbrief is een ongekend succes en heeft een geschat lezersaantal van 200.000 (!).

In 2001 werkte ik als collega van Piet bij SMIT (het vroegere Smit Internationale). Piet was berger en reisde letterlijk over de hele wereld om samen met een handjevol anderen schepen in nood te helpen. Piet was een prachtig uithangbord voor Smit; altijd een smeuiig verhaal en een kleurrijke uitstraling (prototype ‘Hollands Glorie’).
Als communicatiemanager probeerde ik verhalen van SMIT wereldwijd over de bühne te krijgen. De berging van de Russische onderzeeër Koersk was daarin een hoogtepuntje en Piet speelde in dat verhaal een prachtige rol. Als kapitein van het bergingsschip gaf hij interviews aan de voltallige wereldpers. Voor hem een koud kunstje.

Nieuwsbrief
Behalve begenadigd berger en kapitein is Piet ook fanatiek maker en verzamelaar van foto’s van schepen. Hij heeft een databank van tienduizenden schepen. Rond 2000 begon Piet met het maken van PDF-jes waarin hij foto’s van bijzondere schepen zette. Hij voegde daar knipsel uit mariteme kranten aan toe. Ik weet dat het maken van de gratis nieuwsbrief hem soms twee tot drie uur kostte. En dat elke dag, dus ook in het weekend. In no-time werd de nieuwsbrief een groot succes. Vrijwel elk maritiem bedrijf in de wereld kent inmiddels de nieuwsbrief en wil er ook graag in voorkomen.

Succes van de eenvoud
Wanneer je als buitenstaander de nieuwsbrief opent, ziet het er niet bepaald gelikt uit. Bijna kinderlijk eenvoudig plak-en knipwerk met daar tussendoor een paar logo’s van maritieme bedrijven. De Engelse en Nederlandse teksten staan domweg door elkaar. Toch denk ik dat die eenvoud juist de lezers aanspreekt. Maar de grootste kracht is volgens mij ook het feit dat de lezers al vanaf het begin worden uitgenodigd om zelf artikelen of foto’s in te sturen. Het voelt inmiddels als een eer wanneer jouw foto wordt geplaatst. Bedrijven staan in de rij om te mogen adverteren, maar de advertenties overheersen nooit echt.
De nieuwsbrief heeft na ruim twaalf  jaar een vaste plaats gekregen in het maritieme wereldje en iedereen kent Piet. Zijn nieuwsbrief is een prachtig podium waar veel bedrijven gretig gebruik van maken. Ik denk dat menig uitgever jaloers is op Piet.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Associate Consultant

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer