12.04.12

De Social Media Bloopers van KLM

Ik ben vandaag ook op de Social Media & PR Summit 2012 in Amsterdam. Volg alle berichtgeving over dit evenement ook op Twitter onder #smpr2012

Vandaag heb ik sessies bijgewoond van Disney, Microsoft en Valio (groot zuivelmerk uit Finland). Alle drie succesvolle bedrijven op het gebied van Social Media. Maar Social Media succes bereiken gaat nooit zonder fouten te maken. Daar zijn alle succesvolle bedrijven het over eens.

Social Media is experimenteren. En bloopers horen hier natuurlijk bij. Catharine van Dijk van KLM is hier zeer open in tijdens haar presentatie. Ze vertelt zelfs uitgebreid over drie Social Media bloopers van de KLM.

Omdat je soms meer leert van fouten dan van successen wil ik de 3 Social Media Bloopers van KLM graag met je delen:

Viktor&Rolf Comfort tasjes
KLM poste op Facebook een plaatje van de nieuwe Viktor&Rolf comfort tasjes (tasjes die je aan boord krijgt met een ooglapje enz) KLM gaf aan de eerste 50 mannelijke likes en de eerste 50 vrouwelijke likes de nieuwe tasjes weg. Binnen 10 minuten had de post al 1500 likes. Probleempje! Het lukte KLM door de grote hoeveelheid likes niet meer om de winnaars te vinden.

Corporate Blog gebruikt voor promotie persoonlijk blog
Een “slimme” werknemer van KLM met een eigen blog promootte zijn blog via de Corporate KLM blog met 700.000 lezers. Zijn blog kreeg veel aandacht, maar dit was natuurlijk niet de bedoeling!

Foutieve Tweet
KLM twitterde dat ze de enige Airline waren met een Combi Vliegtuig. Een volger constateerde dat er meer Airlines waren wet Combi vliegtuigen. KLM heeft snel hun excuses aangeboden en de tweet verwijderd.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer