27.03.12

Waar een beetje goede communicatie al niet toe kan leiden

Afgelopen week liep ik samen met een aantal anderen onbekommerd langs duizenden vaten met radioactief afval. Ik kon de vaten aanraken – en deed dat ook. We liepen over een vloer waaronder hoogactief afval lag en we bleven vriendelijk rondkijken. Gebiologeerd bestudeerde ik allerlei vreemde nummers op geel-zwarte vaten en streek met mijn vinger over een laagje stof. Ik schreef nog net mijn eigen naam niet. Helemaal niet spannend, zeker niet eng. Waar een beetje goede communicatie al niet toe kan leiden.

Radioactief afval
Ik was op een netwerkbijeenkomst van logistieke ondernemersvereniging EVO bij het COVRA in Zeeland. Het COVRA (Centrale Organisatie Voor Radioactief Afval) slaat het radioactief afval van Nederland op.  Dat afval komt niet alleen van de kerncentrale in Borssele, maar ook van bijvoorbeeld ziekenhuizen, of onderzoeksinstanties als TNO.

Onwetendheid
Tijdens de bijeenkomst kregen de bezoekers een uitgebreid en zeer duidelijk verhaal voorgeschoteld over de opslag van het radioactieve afval. Wat mij vooral opviel was de wijze waarop de informatie werd gegeven. Op geen enkele manier werden de gevaren van radioactief afval gebagatelliseerd. Ik kreeg uitleg over soorten straling, opslag, risico’s en mogelijke schadelijke gevolgen. En zo liep ik, als tegenstander van kernenergie, na een uurtje voorlichting, langs de metershoge wanden met vaten die voor honderd jaar liggen opgeslagen. Iets wat ik vooraf, zonder de duidelijke informatie, waarschijnlijk niet zomaar zou hebben gewaagd. Vanwege mijn eigen onwetendheid.

Wederzijds begrip
‘Onwetendheid’ was trouwens een veel terugkerend woord tijdens de netwerkbijeenkomst van EVO. Die ging namelijk over het imago van de chemische industrie. Enkele maanden geleden zette ik op Linkedin de stelling dat het imago van de chemische industrie slecht is, en dat leverde toen veel reacties op. Die kwamen vooral van mensen die zelf in de chemische industrie werken. Zij begrijpen niet dat het imago negatief is en vinden het ‘oneerlijk dat een eenmalig incident als bij Chemie-Pack zulke negatieve gevolgen heeft’. De mensen uit de chemische industrie weten namelijk dat er veel goede en belangrijke zaken uit deze bedrijfstak voortkomen. Het grote publiek weet dat niet altijd. Uit onwetendheid ziet dat vaak alleen een gevaarlijke en vervuilende industrietak. Goede en transparante communicatie moet die onwetendheid zoveel mogelijk wegnemen. Dat zorgt gegarandeerd voor meer wederzijds begrip. Echter, je kunt nooit álle scepsis wegnemen. Zoals een van de sprekers op de bijeenkomst het zei: maak uzelf niets wijs: mensen gaan gevaar niet accepteren als dank voor uw goede communicatie.  

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Associate Consultant

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer