07.03.12

Scheepvaart mag wel eens écht doorpakken met aanpak CO2-uitstoot

Volgende week wordt in Rotterdam Europa’s grootste congres over biobrandstoffen gehouden. Onder leiding van BBC-coryfee Jeremy Paxton komen sprekers uit de hele wereld naar het WTC om hun licht te laten schijnen over aviation biofuels, advanced biofuels, biorefinery en nog heel veel meer. De biobrandstoffen winnen flink terrein bij zowel het vervoer over de weg, als in de lucht. Maar waar blijft de scheepvaart?

Veel te kleine druppel
Enkele maanden geleden nog werd een van Europa’s grootste fabrieken voor biobrandstof in Nederland geopend. Het Finse Neste Oil vestigde zich in Rotterdam. Geweldig leuk natuurlijk dat deze partij kiest voor Europa’s grootste haven. Jammer alleen dat de scheepvaartwereld relatief zo weining investeert in groene brandstof. Natuurlijk: er zijn enkele zeer goede initiatieven en er worden her en der schonere schepen opgeleverd. Maar gezien de grootte van de scheepvaartindustrie vormen deze initiatieven slechts een veel te kleine druppel op de gloeiende plaat. De internationale scheepvaart is goed voor zo’n vier procent van de wereldwijde uitstoot van CO2. Dat is (iets) meer dan de vervuiling door de gezamenlijke luchtvaartindustrie.

Langzamer varen
’s Werelds grootste rederij kondigde gisteren een prachtige milieumaatregel aan. De containerreus Maersk gaat de komende tijd langzamer varen. Uit studie is gebleken dat 10% langzamer varen, ruim 15 tot  19% scheelt in de uitstoot van CO2. Maersk doet dus goede zaken voor het milieu. Jammer alleen dat de CEO verklaarde dat de rederij de maatregel alleen neemt om de moordende concurentie het hoofd te bieden. Een financieel gedreven bezuinigingsmaatregel dus.
Het simpelweg een klein beetje langzamer varen levert niet alleen milieuwinst op, maar ook honderden miljoenen besparing aan brandstofkosten. Jammer dat de milieuwinst niet duidelijk werd gecommuniceerd door de baas van de Deense rederij. Het zou het imago van zijn bedrijf – en van de gehele industrie – goed doen.

Goede wil
Hoewel ik vermoed dat Maersk echt wel van goede wil is, geeft bovenstaand voorbeeld aan dat de scheepvaart het milieu nog steeds te weinig serieus neemt. Ook de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) krijgt de handen niet op elkaar voor een gedwongen lagere snelheid. Dat laatste zou de IMO-leden nog wel eens flink kunnen opbreken; de EU overweegt om een belasting in te voeren op de CO2-uitstoot van scheepvaart. Instanties als het Wereld Natuur Fonds en Oxfam zijn daar sterke voorstanders van.

‘Tandje bijzetten’
De luchtvaartindustrie voelt al lang wat een dergelijke maatregel betekent.  Het lijkt me tijd dat de rederijen om te beginnen op het water gas terugnemen en op het land ‘een tandje bijzetten’ om de ontwikkeling van schonere schepen nog sneller door te zetten.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Associate Consultant

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer